ABC leasingu – operacyjny czy finansowy?

Autor: Andżelika Borowska

Jakie są różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym? Który jest bardziej opłacalny dla hotelarzy? I w jakim zakresie? Na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umowy? Wyjaśniamy kluczowe zagadnienia odnosząc się do korzyści, jakie dają hotelarzom umowy leasingowe.

 


Jaki rodzaj leasingu będzie odpowiedni dla hotelarzy – operacyjny czy finansowy? Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy wyjaśnić czym jest leasing operacyjny a czym finansowy.

 

Leasing operacyjny

W skrócie: leasingowany przedmiot wchodzi w amortyzację Finansującego (czyli firmy leasingowej), a raty leasingowe w całości zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu u Korzystającego Do umów leasingu operacyjnego, zgodnie z ustawami podatkowymi, zaliczyć możemy jedynie te umowy, które łącznie spełniają następujące warunki:

– umowa została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz

– suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o VAT, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W tej kategorii leasingu

Korzystający obniża podstawę opodatkowania poprzez zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu następujących wydatków:

• czynsz inicjalny

• rata leasingowa

• opłaty manipulacyjne

• prowizje

• koszty użytkowania przedmiotu leasingu np.: konserwacja, energia, paliwo, ubezpieczenie itp. Ze względu na możliwość zaliczania do kosztów uzysku tych wydatków dla większości przedsiębiorców leasing operacyjny jest podatkowo korzystniejszy od finansowego. Podsumowując: leasing operacyjny jest to rodzaj finansowania, w którym amortyzacja przedmiotu leasingowanego dokonywana jest w księgach finansowych Leasingodawcy. Wszystkie płatności związane z leasingiem stanowią natomiast koszt uzyskania przychodu dla Leasingobiorcy. Podatek VAT uiszczany jest z każdą ratą leasingową.

 

Leasing finansowy

W skrócie: leasingowany przedmiot amortyzowany jest przez Korzystającego, natomiast raty leasingowe tylko w części odsetkowej są kosztem uzyskania przychodu u Korzystającego W leasingu finansowym Korzystający obniża podstawę opodatkowania o zaliczone do kosztów uzyskania przychodu:

• odpisy amortyzacyjne

• ratę leasingową jedynie w części odsetkowej

• koszty użytkowania przedmiotu leasingu np.: konserwacja, energia, paliwo, ubezpieczenie itp.

Ze względów podatkowych ta forma leasingu może być korzystniejsza od leasingu operacyjnego dla firm opodatkowanych ryczałtem. W tej sytuacji bowiem decydującej roli nie odgrywa możliwość zaliczenia całości raty leasingowej do kosztów uzyskania przychodów, gdyż w tej formie opodatkowania wysokość kosztów nie wpływa na podstawę opodatkowania. Do opodatkowania stron umowy zawartej na czas nieoznaczony lub na czas oznaczony, lecz nie spełniającej tych warunków leasingu, stosuje się przepisy dla umów najmu i dzierżawy.

 

Różnice w umowach

Umowa leasingu operacyjnego charakteryzuje się następującymi cechami:

 

– ustalone w umowie opłaty – ponoszone przez Korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – stanowi

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *