Tylko zróżnicowaliśmy stawki

Rozmowa z Bogusławem Plutą, dyrektorem Organizacji Zbiorowego Zarządzania ZPAV

 

Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi ogłosiły wspólne tabele stawek m.in. dla branży hotelarskiej. Co dalej?

Tabele opłat uprawomocnią się po 14 dniach od dostarczenia decyzji Komisji Prawa Autorskiego razem z uzasadnieniem wszystkim wnioskodawcom oraz uczestnikom postępowania przed KPA. O ile żaden z nich nie wniesie odwołania.

 

Kto podczas prac reprezentował branżę hotelarską?

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Reprezentujący IGHP prawnik starał się przekonywać, że obciążenia za prawa zasadniczo wzrosną i to dużo. Tylko, szczerze mówiąc, nie wywołało to specjalnych emocji w Komisji, bo jeśli wyszło, że największe hotele będą musiały płacić 12 tys. zł, gdyż oprócz pokoi, ma też restaurację, bar, SPA i kręgielnię…

 

Bo mają.

…ale tłumaczenie, że kosztuje to łącznie 12 tys., jest mało trafione! Jeżeli korzysta się w tak szerokim zakresie z muzyki i filmu, to nic dziwnego, że trzeba za to zapłacić. Pomijając już fakt, że taki hotel przynosi miesięcznie przychody, przy których ta suma nie jest zabójcza. To jest jakiś ułamek procenta miesięcznych przychodów z pokoju. Przy kilkusetpokojowym hotelu wyższej kategorii sprzedającym noclegi średnio po 500 – 600 zł to jest równowartość ok. 20 noclegów, a w przypadku hotelu ekonomicznego to równowartość kilku noclegów.

 

Generalnie, według nowych stawek hotele ekonomiczne będą płaciły mniej niż dotychczas, ale hotele wyższej kategorii będą płaciły więcej niż dotychczas. I to sporo, bo jak wynika z obliczeń samych organizacji zbiorowego zarządzania, stawka za pokój zwiększy się z 20 do ok. 30-40 zł. To sporo.

To nadal jest ułamek procenta od ich przychodów, od tego co generuje jeden pokój, a bez tego telewizora i radia ten gość niekoniecznie chciałby tyle płacić.

 

Czyli przykładowy hotel wyższej kategorii z 300 pokojami płaciłby za nie ok. 9 tys. zł miesięcznie?

Tak, a przy średniej cenie sprzedaży takiego pokoju ok. 600 zł można policzyć jaki procent przychodu to stanowi. A hotel jeśli nie chce to nie musi wstawiać pokoju do telewizora. Robi to, ponieważ oczekuje tego gość. Więc trzeba za to zapłacić, a zapłacenie 30 zł za pokój to nie jest jakaś wygórowana stawka. Bynajmniej, posiadania telewizora nie wymaga kategoryzacja, bo Ministerstwo Sportu i Turystyki poinformowało nas, że spełnieniem jej wymogów nie jest wstawienie telewizora do każdego pokoju, tylko zainstalowanie gniazdka do anteny. Powiedzmy, że pokój jest obłożony przez 20 dni w miesiącu, czyli na poziomie 66 proc., sprzedaje pokoje po 500 zł, więc ma miesięcznie z pokoju 20 dni x 500 zł - 20 tys. zł i z tego musi opłacić prawa autorskie i pokrewne w wysokości 30 zł. To jest 0,15 proc. przychodu. To naprawdę nie jest dużo. A poza tym podkreślam, że to nie jest podatek, to jest zapłata za towar, z którego się świadomie korzysta.

 

A skąd ten kierunek myślenia, ze hotele wyższych kategorii będą płaciły więcej, a niższych mniej? Bo podziału geograficznego nie ma, wszystkie hotele bez względu na to czy działają w Warszawie czy po środku puszczy mają takie same stawki w swojej kategorii. Dlaczego nie wprowadzono jednej stawki dla wszystkich hoteli?

To jest zobowiązanie ustawowe. Musimy odzwierciedlać zakres korzyści osiąganych przez podmioty, a jednym z głównych zarzutów pod adresem starych tabel było to, że tego nie uwzględniały. Komisja Praw Autorskich zakwestionowałaby te stawki, gdybyśmy mieli jedną stawkę za pokój dla wszystkich hoteli, bo dlaczego agroturystyka ma płacić tyle samo za pokój co Hilton czy Marriott?

 

Czyli to była swego rodzaju arbitralna decyzja Komisji, uznająca, że hotele 5-gwiazdkowe czerpią większe zyski z udostępniania telewizora i radia gościom niż hotele ekonomiczne?

To nie była arbitralna decyzja. To była nasza propozycja, żeby tak do tego podejść, ponieważ zakres korzyści uzyskiwanych przez hotel dzięki posiadaniu telewizora jest różny i jest to tak oczywiste, że nie trzeba t

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

3 komentarze do “Tylko zróżnicowaliśmy stawki

  1. Skąd oni wzięli te ceny i obłożenie? Oprócz Krakowa, Warszawy i Gdańska są w tym kraju hotele **** na prowincji, które mają obłożenie 25-30% a cena pokoju to 280-350 zł. Tutaj to już nie są ułamki procenta.

  2. Bez przemyślenia, coś im się urodziło w głowie, stwierdzili, że hotele to muszą mieć pieniądze, więc najłatwiej z nich doić. Problem w tym, że duża część hoteli na prowincji typu SPA przy drodze, ledwie zipie.

  3. stawki z kosmosu.rozumiem że obliczane proporcjonalnie do oblożenia. jezeli obiekt pusty to nie płacimy? bo żadnej korzyści nie ma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *