Hotele z szykiem i stylem

Autor: Andrzej Szafrański
Hotele butikowe są obiektami wymagającymi od inwestorów największych nakładów. Jednak o ile "wybudowanie" pokoju w takim hotelu może kosztować nawet 500 tys. zł, to ważniejszy od wkładu pieniężnego wydaje się pomysł, smak i pasja w wyposażaniu wnętrza. Hotele butikowe to inwestycja dla ludzi z pieniędzmi, ludzi cierpliwych, ludzi z pasją. Na zwrot zainwestowanego kapitału trzeba czekać przynajmniej ze dwa razy dłużej niż w przypadku hoteli standardowych, ekonomicznych, ale ten segment rynku nabiera wartości. Wprawdzie w większości hoteli butikowych w Polsce nocleg obecnie kosztuje tyle, ile w standardowych pięciu gwiazdkach, jednak najbardziej popularne obiekty liczą sobie za dobę niemal 2 tys. zł


ht_2008_07-85.jpg


Przepis na brak standardu


Hotele wchodzące w skład sieci, czy to dużych, ogólnoświatowych, czy też mniejszych działających na terenie kontynentu, charakteryzuje podobieństwo, powtarzalność rozwiązań architektonicznych i wystroju wnętrz. Wielu gości ceni sobie właśnie te cechy, które sprawiają, że niezależnie od miasta lub kraju, w którym hotel jest zlokalizowany, wiedzą jakiego standardu usług oczekiwać i dobrze się czują w znanych wnętrzach. Jednak nie wszystkim podróżnym odpowiadają standardowe wnętrza.

Duża grupa turystów, czy to poruszających się po świecie w celach zawodowych, czy dla przyjemności, oczekuje od swych podróży wartości poznawczych i nowych doznań estetycznych. Zazwyczaj nie chcą oni rezygnować z noclegów w komfortowych warunkach, jednak poszukują kameralnej atmosfery, przytulnych wnętrz i bardziej osobistej obsługi, niż może zapewnić nieco mechanicznie gościnny personel hoteli oferujących po kilkaset miejsc noclegowych.

Naprzeciw temu zapotrzebowaniu wychodzą boutique hotels, czyli hotele butikowe. Słowo "boutique", które w swym francuskim znaczeniu określa niewielki sklep z modną lub ekskluzywną odzieżą, kojarzy się z wyrafinowaniem i wyczuciem smaku. W przeniesieniu znaczenia na hotel oznacza ono niepowtarzalność obiektu, niepowtarzalność i smak wystroju wnętrz, ale także niepowtarzalny smak oferowanej przez taki hotel kuchni.


Butik z definicji

Pierwszy hotel uznany za butikowy został otwarty w roku 1981. Jest nim Blakes Hotel zlokalizowany w londyńskiej dzielnicy South Kensington. Projektantem wystroju wnętrz była Anouska Hempel. Blakes oraz drugi z hoteli butikowych - Bedford w San Francisco zapoczątkowały rozwój tego typu obiektów. Kolejne powstawały przede wszystkim w Londynie, Nowym Jorku, San Francisco i Nowym Orleanie.

Powodzenie jakim cieszyły się - i cieszą nadal - tego typu hotele decyduje o stałym rozwoju tego segmentu rynku noclegowego. O wiele łatwiej zdefiniować dziś teoretycznie czym jest, a raczej powinien być hotel butikowy, niż przebywając w danym obiekcie, dokładnie określić, czy jest on butikowym, designerskim, czy dobrze zrekonstruowanym zabytkiem. Stałe podnoszenie standardów wyposażenia oraz rozwój techniki i technologii sprawiają, że granice między tymi jeszcze ćwierć wieku odmiennymi obiektami systematycznie się zacierają.


ht_2008_07-84.jpg
Krakowski Copernicus jako jedyny w Polsce należy do ekskluzywnej sieci Realis& Chateaux


Z definicji anglosaskiego hotelarstwa hotele butikowe można określić jako obiekty oferujące od... 3 do 100 pokoi, zlokalizowane w centrach miast. Jednak samej definicji zaprzeczają zlokalizowane w Nowym Jorku obiekty, takie jak Paramount Hotel, który ma 594 pokoje, czy mający 821 pokoi hotel Henry Hudson. Oba uchodzą za klasyczne obiekty butikowe. Cechą wyróżniającą hotele butikowe jest stylowa architektura i ciepły wystrój, ze swoim własnym, indywidualnym i rozpoznawalnym charakterem.

Często każdy pokój takiego hotelu jest urządzony w innym stylu, motywach czy tematyce. Wiele z tego typu obiektów nie jest skategoryzowane, ponieważ przyjęte w nich rozwiązania wymykają się obowiązującym w poszczególnych krajach przepisom. Hotele butikowe pozwalają gościom zapoznać się z kolorytem kraju lub miasta, w którym są zlokalizowane, bez rezygnowania przez nich z wygody. Łączą tradycyjną, lecz zmodyfikowaną architekturę z ekskluzywnością i luksusem modernizmu, stare mury ze szkłem, metalem, czasem nawet tworzywami sztucznymi oraz nowoczesnymi technologiami, telewizją kablową i dostępem do internetu.

Przeważnie są to hotele powstałe w wyniku adaptacji i modernizacji starych kamienic, pałaców, zamków czy klasztorów o ciekawej, bogatej historii; w większości bardzo atrakcyjnie usytuowane. Zazwyczaj są projektowane przez znanych architektów, a ich efektowne wnętrza urządzane przez najlepszych projektantów. Nierzadko w ich wyposażeniu można znaleźć dzieła sztuki, obrazy, meble z epoki i inne drogocenne detale.


Wartość komfortu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

3 komentarze do “Hotele z szykiem i stylem

  1. Polecam unikatowy etno hotel Piwniczna SPA&Conference w Piwnicznej Zdrój. Ciekawy wystrój oraz kolorystyka hotelu. Dużym plusem jest butik znajdujący się w hotelu w którym można kupić regionalne pamiątki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *