Dźwignia operacyjna a dźwignia finansowa w hotelu

Autor: Andrzej Rybicki
Sytuacja finansowa hotelu w dużej mierze zależy od relacji kosztów do przychodów. Od przewidywanej wielkości sprzedaży zależy wysokość planowanego zysku. W celu pomiaru tych zależności stosuje się dwa podstawowe wskaźniki analizy finansowej: dźwignię operacyjną i dźwignię finansową. Ze względu na przeważający udział kosztów stałych (około 70 proc.) w branży hotelowej, stosunek pomiędzy zmianą wielkości sprzedaży a zyskiem nie jest proporcjonalny. Co więcej, pomimo niezmiennego poziomu kosztów stałych wobec różnych wielkości sprzedaży, wynikających głównie z obłożenia hotelu, im większy jest udział kosztów stałych w sumie kosztów, tym większe są różnice pomiędzy przyrostem przychodu i zysku. Dźwignia operacyjna Dźwignia operacyjna to skala dynamiki między zmianą zysku operacyjnego a zmianą przychodu ze sprzedaży. Kluczem do zrozumienia dźwigni operacyjnej jest poznanie kosztów stałych i zmiennych. Koszty zmienne są stałe na jednostkę sprzedaży, np. pokojonoc, ale zwiększają się wraz ze wzrostem obłożenia. Koszty stałe są zmienne na jednostkę, ale nie reagują albo reagują w bardzo ograniczonym zakresie na wzrost lub spadek obłożenia. Hotel korzysta z dźwigni operacyjnej za pomocą wielkości obłożenia (czyli obrotów). Skala wrażliwości dźwigni przedstawia relację procentowej zmiany wielkości zysku do procentowej zmiany wielkości sprzedaży. sDO = zZo / zS gdzie sDO to skala Dźwigni Operacyjnej zZo to zmiana Zysku Operacyjnego zS to zmiana Sprzedaży Dźwignia operacyjna to relacja kosztów stałych i zmiennych w hotelu. Czym wyższy udział kosztów stałych tym większa korzyść ze wzrostu sprzedaży i szkoda w wyniku spadku sprzedaży. W celu zilustrowania działania dźwigni operacyjnej poniżej przykład dwóch hoteli o różnej strukturze kosztów stałych: [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *