Najbardziej czarny rynek

Autor: Paulina Adas
ht_2008_09-57.jpgDzień bez małej czarnej, to dla wielu osób dzień stracony. Hotele w rozmaity sposób podchodzą do zaspokojenia kawowych potrzeb swych gości. W wielu obiektach mogą oni rozpocząć dzień, sami przyrządzając sobie napój, korzystając z umieszczonych w pokojach zestawów kawowo-herbacianych. W innych przez całą dobę mogą zamówić do numeru swój ulubiony orzeźwiający napój


Wędrując wczesnym letnim rankiem z mężem Pasmem Masłowskim Gór Świętokrzyskich, gdy zachmurzone niebo sugerowało niskie ciśnienie atmosferyczne, jako nałogowi niemal kawosze zaczęliśmy rozglądać się za miejscem, do którego można by wstąpić na małą czarną. Po jakimś czasie zauważyliśmy szyld "Hotel Ameliówka - 800m" i poszliśmy się we wskazanym kierunku. W hotelowej restauracji zastawione stoły, dekoracja i krzątająca się obsługa sugerowały, że za kilka godzin odbędzie się spore wesele.

Mimo wszystko zapytaliśmy, czy jest szansa na filiżankę kawy. Pani z obsługi hotelowej odpowiedziała, że owszem, ale na zewnątrz, pod parasolami, a kawę proszę sobie zrobić, i tu wskazała na termos z gorącą wodą i kawę, znajdujące się na udekorowanym stole. No cóż, sytuacja nietypowa, ale kawę wypiliśmy, wrażenie pozostało, i to bardzo miłe. W niejednym miejscu, w podobnej sytuacji usłyszelibyśmy, że zamknięte, że nie ma czasu, że wesele etc.

Zadbać o gościa

Zaczęłam od tej urlopowej przygody z kawą nie tylko dlatego, żeby przypomnieć, że takich kawoszy jak my jest znacznie więcej. I to nie tylko w Polsce. Kawa to najbardziej popularny napój na świecie, roczna światowa produkcja surowej kawy wynosi 5,5 mln ton, czyli o połowę więcej niż produkcja herbaty i kakao.

Zaczęłam od przygody z kawą, bo chcę zwrócić uwagę, że o klienta warto dbać, a dobre wrażenie zawsze sprawi, że powróci nie tylko on, ale i jego znajomi. Bo tzw. poczta pantoflowa jest jednym z najlepszych sposobów zdobywania nowych gości. Dlaczego o tym wspominam? Dlatego, że jedną z takich zachęt jest umieszczenie w hotelowych pokoju zestawów kawowo-herbacianych z czajnikiem. O takich zestawach nie ma mowy w przepisach kategoryzacyjnych określających standard obiektu noclegowego. A mimo to zestawy takie można spotkać w wielu hotelach.

Czy jest jakiś klucz określający, które obiekty oferują taką gratisową usługę? Poza graniczącym z pewnością przekonaniem, że spotkamy je w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych należących do międzynarodowych sieci, nie ma.

Kawa w nabojach
Producenci i dostawcy oferują ekspresy do kawy (często za darmo) wraz z nabojami, w które należy się zaopatrywać. Michał Strojewski z Michellocafe, dystrybutor produktów E.S.E., tak tłumaczy przewagę oferowanych rozwiązań. E.S.E. pozwala uniknąć problemów z:
  • dobraniem odpowiedniej gramatury kawy potrzebnej do zaparzenia espresso
  • ustaleniem odpowiedniej miałkości kawy
  • odpowiednim ubiciem kawy
  • jakością i aromatem kawy - kawa jest produktem higroskopijnym, który po otwarciu szybko wietrzeje
  • stratami związanymi przy mieleniu i ubijaniu kawy
  • nakładem pracy podczas przygotowania espresso
Jego zdaniem podstawowe korzyści stosowania tego typu rozwiązań w gastronomii hotelowej to:
  • niski koszt zakupu kawy porcjowanej (w systemie E.S.E. cena saszetki waha się od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, w systemie Lavazza Point cena jest wyższa)
  • łatwość w rozliczaniu z klientem hotelowym za zużytą kawę, herbatę
  • nieangażowanie dodatkowego personelu w przygotowanie gorących napojów


Jedna z koleżanek, która podczas wyjazdów służbowych często korzysta z noclegów w hotelach, opowiada, że po całym dniu np. obecności na targach, marzy o tym, aby móc wieczorem, w pokoju hotelowym wypić filiżankę kawy. Nie zawsze chce jej się schodzić do hotelowej kawiarni, nie wszystkie też hotele oferują całodobowy serwis gastronomiczny do pokoju. - Po prostu wystarczyłby mi termos z gorącą wodą i kilka saszetek kawy - dodaje Małgorzata.

Można oczywiście wozić ze sobą kilka saszetek kawy rozpuszczalnej lubÉ zaopatrzyć się w podróżny zestaw do kawy, który proponuje od niedawna firma Alessi. Tylko że ten niezwykle efektowny kuferek, zawierający elektryczny ekspres do kawy, dwa kubeczki, dwa spodki i dwie łyżeczki oraz puszkę kawy Illy, kosztuje 932 zł.

Warto mieć

Umieszczać zatem zestawy kawowe w pokojach, czy nie? Zdania oczywiśc [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *