Czystość i elegancja czyli tekstylia miękkie

Obrusy, pościel i ręczniki są tymi elementami wyposażenia hotelu, które znajdują się w ciągłym ruchu. W każdym obiekcie noclegowym codziennie wędrują do pokoju, łazienki czy na restauracyjny stół, potem z niego znikają, trafiają do pralni, z pralni do magazynu, a z magazynu znów do pokoju, łazienki, na stół. Mimo tak intensywnego wykorzystania powinny jak najdłużej zachować świeżość i estetyczny wygląd, ponieważ mają największy wpływ na poczucie gościa, że został przyjęty w sposób jak najbardziej... gościnny

ht_2008_10-12.jpg


Gdy gość wchodzi do restauracji, zanim zdąży zapoznać się z kartą dań, "zapoznaje" się z nakrytym stołem. I często już po takim pierwszym kontakcie wzrokowym można usłyszeć opinie, że w lokalu jest niby ekskluzywnie, a obrus poplamiony gdzieniegdzie, niedoprasowany, nadszarpnięty zębem czasu, albo na stole leży obrus antyplamowy.

Kiedy po pracowitym dniu gość biznesowy wchodzi do pokoju hotelowego, marzy przede wszystkim o spokoju, wygodnym łóżku, z czystą, pachnącą pościelą i ciepłej kąpieli. Każdy rzeczywisty poziom usług hotelowych zauważa po stanie, w jakim znajduje się łazienka i higiena tego miejsca. A w łazience czyste i świeże ręczniki to podstawa. Wszyscy wiemy, że - nie tylko w przypadku gości hotelowych - liczy się pierwsze wrażenie.

A w zdobyciu lub utracie dobrego pierwszego wrażenia pomagają zdecydowanie opisane wyżej obrusy, ręczniki i pościel, czyli tzw. tekstylia miękkie. Spróbujmy zatem zastanowić się, na co przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę przy ich zakupie. Poza ceną, którą kierujemy się najczęściej, istotna jest jakość, zwykle zakup pozornie tańszy, w rzeczywistości kosztuje nas znacznie więcej. Lepiej więc korzystać z usług znanych i sprawdzonych producentów.

Tym bardziej że większość z nich na swoich stronach internetowych posiada zakładkę "zaufali nam" lub "rekomendacje". W ten sposób możemy zorientować się, jakie obiekty noclegowe z usług danej firmy korzystają. Dzisiaj, kiedy co jakiś czas w mediach słyszymy o kolejnych produktach sprowadzanych z Chin, zawierających szkodliwe dla zdrowia substancje, warto również zainteresować się, czy ręczniki, pościel i inne tekstylia z których korzystają nasi goście, posiadają niezbędne certyfikaty, przede wszystkim certyfikat Öko-Tex Standard 100. Dzięki niemu możemy być pewni, że produkty wykonane zostały z materiałów, które nie zawierają czynników rakotwórczych, barwników alergizujących, że zostały przebadane na obecność pestycydów, chlorofenoli i metali ciężkich etc., a ich współczynnik pH odpowiada wartościom naszej skóry.


Na stole

Pierwszym, na co kierujemy wzrok na stole, jest obrus. Zwracamy uwagę, czy jest czysty, wyprasowany tak, że nie widać śladów składania i wykonany z dobrego tworzywa. Za najbardziej eleganckie, choć niestety kosztowne, trudne w utrzymaniu i konserwacji, uważa się obrusy lniane. Choć mankamentów lnu jest co najmniej kilka, na taki obrus na pewno zwróci uwagę gość hotelowy. Zarówno ten z Polski, jak i z zagranicy. Tym bardziej że len to poniekąd nasza narodowa tkanina. Materiały lniane zyskały także miano produktów ekologicznych i mimo swej siermiężności - ekskluzywnych.

Len pomaga stworzyć ciepłe i pełne wdzięku wnętrze, jest źródłem inspiracji dla plastyków, którzy wykonują z tego materiału obrusy z bardzo ciekawymi, robionymi ręcznie aplikacjami. Jeśli jednak nie zdecydujemy się na obrus lniany, zależy nam na szlachetnym wyglądzie stołów, to obrusy muszą być wykonane z tkaniny masywnej o gramaturze ok. 200 g/mkw., takiej, by w żadnym przypadku nie przebijał przez nią kolor stołu. Może być to bawełna, lub mieszanka bawełny z poliestrem.

ht_2008_10-14.jpg


Zawartość poliestru sprawia, że tkanina nie deformuje się, nie kurczy, jest ponadto łatwiejsza w utrzymaniu i konserwacji. Ważna jest też wielkość obrusa, rozłożony na stole powinien zwisać ze wszystkich stron po ok. 20-30 cm. Zbyt krótki, będzie wyglądał tak, jakby był nieodpowiednio dobrany, za duży będzie zaś niewygodny dla zasiadających przy nim gości. Niektóre firmy mają w swoim asortymencie tkaniny obrusowe o szerokości do 310 cm, co pozwala na optymalne i ekonomiczne ich wykorzystanie. Na rynku znajdują się również szerokie i okrągłe obrusy uszyte z jednego kawałka materiału bez doszywanych pasów.


HOLLOW
To oznaczenie rodzaju włókna, które jest wydrążone w środku. Pojedyncze włókna są w postaci rurek, lub mają tak wydrążone ścianki, że w przekroju mają kształt litery "c". Mogą też mieć postać czterech rurek przylegających do siebie bokami. Włókna tego typu są: lekkie, puszyste, ciepłochronne i odporne na zbijanie się.

Źródło: mimarex.pl


Należy też pamiętać, że nasze obrusy będą maglowane lub prasowane, co wcale nie jest taką prostą sprawą w przypadku obszytego z czterech stron materiału. Stąd niektórzy producenci, aby ominąć ten problem, proponują krajkę, która obszywania nie wymaga. Ważny jest nie tylko sam obrus, ale to, co niewidoczne, a powoduje, że jesteśmy postrzegani jako profesjonaliści, czyli podkład pod obrus, np. w postaci białej flaneli.

Taki podkład spowoduje, że obrus ładnie się ułoży, rogi oraz kanty stołu będą wygładzone. Dodatkowo unikniemy stukania nakryciami o stół. Należy pamiętać, by podkład nie był widoczny dla gości i nie wystawał spod obrusa, poza tym należy wyprać go i wyprasować przed użyciem, aby idealnie przylegał do stołu.


Włókna HCS
Pojedyncze włókno jest powleczone ni
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Paulina Adas

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *