Najlepsze wnętrza dla gościa

Autor: Eligia Pozorska
Współczesny hotel ma być nie tylko wyposażony w łóżka ulokowane na ograniczonej powierzchni prostopadłościennych pokoi. Hotel liczący na więcej niż jednorazową wizytę gościa, hotel butikowy czy designerski powinien przyciągać bryłą zewnętrzną, wystrojem, detalami


Przedstawiając problematykę związaną z wyposażeniem wnętrz hoteli butikowych w lipcowym numerze "HOTELARZA", zaprezentowaliśmy przykłady obiektów tego typu w Polsce zilustrowane wypowiedziami ich właścicieli i dyrektorów. - Nie możemy pozwolić sobie na zmianę wystroju co dwa-trzy lata, aby nadążyć za zmieniającą się modą - mówił wówczas właściciel gdańskiego hotelu Hanza Filip Wójcikiewicz.

Dodając, że z tego właśnie powodu: ani w Hanzie, ani w innych naszych obiektach nigdy nie pojawi się skóra z zebry na obiciach, ani też plastikowe lampki, projektowane przez Starcka. Philippe Starck jest jednym z najwyżej notowanych designerów na świecie. Wiele osób traktuje go jako bardziej showmana niż designera, a jego realizacje uznaje za "produkcyjne" i wykorzystujące styl określany mianem "eklektyzmu dla mas". Nie zmienia to faktu, że Starck współpracował z Ianem Schragerem, twórcą hoteli butikowych - i projektował wyposażenie wnętrz m.in. takich hoteli, jak Royalton Hotel w Nowym Jorku, Mondarin Hotel w Los Angeles czy St. Martins Hotel w Londynie. Wspólnie ze Schragerem pracują obecnie nad hotelami "W" sieci Starwood.


Twórców nie ma

Celowo zaczynamy od tej właśnie wypowiedzi, ponieważ w tym materiale chcemy skoncentrować się na dwóch kierunkach projektowania hotelowych wnętrz. Pierwszy z nich - klasyczny typ butikowy, reprezentuje wspomniany wyżej hotel Hanza. W tym przypadku rzeczywiście nie ma miejsca na modne gadżety, pogoń za zmieniającymi się trendami. Luksus, meble szyte na miarę często stylizowane, elegancja bez fanaberii. Jeśli zdecydujemy się na nowości, to tylko na te, które poprawią funkcjonalność hotelu i obniżą koszty jego utrzymania.

To zresztą najczęściej spotykany w Polsce typ hotelu butikowego - małe, kameralne, luksusowe wnętrze, czasem rzeczywiście bardzo wysmakowane, jak wyżej wspomniany hotel Hanza, stylizowane meble, ciężkie tkaniny. To nasze wyobrażenie o luksusie i elegancji. Niekiedy ta klasyczna elegancja jest dość zachowawcza, ale spełnia oczekiwania gości, stąd raczej nie decydujemy się na eksperymenty. Nie decydujemy się na odważnie projekty również dlatego, że właściciel hotelu jest sam sobie "sterem, okrętem i żeglarzem". O tym, że w Polsce projektowanie wnętrz w hotelach dopiero raczkuje, mówią nie tylko doradcy inwestycyjni i eksperci, ale również właściciele hoteli.


ht_2008_11-56.jpg

Zdaniem Filipa Wójcikiewicza: - Praktycznie nie ma w Polsce specjalistów od wystroju wnętrz. Stąd każdy pięciogwiazdkowy hotel należący do zachodnich sieci jest urządzany przez zagraniczne pracownie. Według niego, w większości hoteli wystrój jest zazwyczaj wdrożoną mniej lub bardziej sprawnie wizją właściciela, choć ma nadzieję, że z czasem rynek sprosta wymaganiom inwestorów, którzy nie będą już musieli pełnić funkcji zarówno designera, jak i materiałoznawcy. Jacek Piasta - doradca hotelarski i konsultant projektów inwestycyjnych opowiada: - Wielu inwestorów potwierdza tę smutną prawdę, że wynajęty przez nich architekt czy pracownia dopiero przy pracy nad ich projektem uczyła się projektowania hotelu.


Hotele Design

to nowość na naszym rynku, choć w krajach o bardziej rozbudowanej bazie hotelarskiej ten rodzaj bazy świetnie prosperuje. Miano takie nadaje się obiektom, które w wyraźny sposób prezentują szeroko rozumiane nowe wzornictwo. W naszej dość szarej rzeczywistości brakuje koloru, plastyki użytkowej, odważnych form oraz zwiększonej dbałości o użytkowość.

Zastosowanie designu w hotelarstwie jest w dużym stopniu uzależnione od gustów oraz rozwoju wrażliwości estetycznej tak gestorów jak i usługobiorców. Design w hotelarstwie powinno cechować: awangardowość, posługiwanie się sprawdzonymi w eksploatacji nowymi formami i materiałami, prostota zapewniająca pełną użytkowość z uwzględnieniem uwarunkowań antropometrycznych i ergonomicznych, spójność w doborze źródła światła i koloru.

Oświetlenie jest bardzo ważną częścią wyposażenia, które przy racjonalnym rozwiązaniu może zmieniać nastrój i wystrój wnętrza. Stwarzanie korzystnych warunków w hotelarstwie nie musi być zależne od ambitnych dzieł autorskich, często wprowadzenie małych form plastyczno-użytkowych, może naprawdę wiele zmienić. Ta designerska działalność nie może zasadzać się tylko na indywidualizmie kreacyjnym autora, ani też na guście gestora (w myśl zasady ja płacę, ja wymagam), gdyż hotel jako obiekt ogólnego użytkowania powinien uwzględniać określoną, dość zróżnicowaną grupę odbiorców. Design w hotelach podlega wpływom mody, rozwojowi technicznemu oraz technologicznemu. Design zastosowany poprawnie w hotelarstwie stosunkowo szybko jest przenoszony, w różnej skali, do innych obszarów indywidualnego i ogólnego użytkowania.
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *