Sponsoring jako forma reklamy, cz.2

Autor: Zoja Choromańska, Beata Poźniak
Sponsoring jest jedną z najbardziej interesujących form reklamy w działalności hotelowej ze względu na specyfikę tej branży, będąc zarazem narzędziem do optymalizacji podatkowej. Jednak aby uzyskać zamierzone oszczędności podatkowe, należy spełnić szereg warunków. Jak należy postępować, żeby nie popaść w konflikt z fiskusem? W pierwszej kolejności należy zawrzeć umowę sponsoringu. Dla celów podatkowych szczególnie ważne jest prawidłowe doprecyzowanie zapisów, iż zgodnie z intencją stron, w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub usług, sponsor (czyli hotel) otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym. Znaczenie precyzyjnych zapisów Treść umowy zawartej pomiędzy sponsorem a sponsorowanym może stanowić dodatkowy argument na rzecz tego, że hotelarz pełniący funkcję sponsora prawidłowo rozpoznał i zaliczył poniesiony wydatek w koszty podatkowe. W sponsoringu właściwym ważne jest, aby wydatek można było uznać za poniesiony na reklamę, a nie w celach reprezentacyjnych. Istotne jest również, aby umowa nie posiadała znamion darowizny. Oczywiście zawarta przez strony umowa sponsoringu jest ważna i wywołuje określone skutki prawne, jednakże nie każda umowa będzie umową sponsoringu w znaczeniu podatkowym. Dla celów dowodowych zalecane jest precyzyjne spisanie wzajemnych praw i obowiązków stron, tak aby z zapisów umowy jednoznacznie wynikała ekwiwalentność wzajemnych świadczeń. Prawidłowe zapisy umowy będą mogły okazać się narzędziem obrony na wypadek ewentualnego sporu z fiskusem. W praktyce może się zdarzyć, że nawet jeśli faktyczne działanie stron ma charakter sponsoringu, a z umowy wynikają niejednoznaczne postanowienia, to strony narażają się na ryzyko, iż poniesione wydatki mogą zostać uznane za koszty niepodatkowe. W momencie sporządzania umowy warto zatem zadbać o to, aby jej zapisy nie budziły w przyszłości wątpliwości kontrolującego. Z drugiej strony, nawet najlepiej skonstruowana umowa sponsoringu nie zabezpieczy stron podczas ewentualnej kontroli podatkowej, jeśli w rzeczywistości okaże się, że działanie stron nie nosiło znamion sponsoringu. Jak skonstruować umowę Zawierając umowę sponsoringu nale [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *