Nacierają restauracje

Joanna Pieńczykowska
Autorka jest dziennikarką gazety "Polska - The Times"

Po okresie zastoju znów zaczęła rosnąć liczba lokali gastronomicznych w obiektach noclegowych. Ostatnie lata były dla polskiej gastronomii wyjątkowo dobre: obserwowane jest znaczące przyspieszenie tempa rozwoju branży. Tylko w ubiegłym roku przychody całego sektora wzrosły o ponad 7,7 proc., przekraczając 20,2 mld zł - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego


ht_2008_11-51.jpg


Jak wynika z danych statystycznych, tempo rozwoju branży przekroczyło wzrost PKB. Wyraźnie widoczny jest również wzrost ilościowy sektora na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat: obecnie mamy o ponad 50 proc. więcej lokali gastronomicznych niż w 1995 r. Wprawdzie w 2007 r. roku nastąpiło pewne zahamowanie (po raz pierwszy od wielu lat nieznacznie liczba lokali spadła z 92,4 do 88,9 tys.), ale poprawiła się struktura jakościowa: aż o 6,4 proc. wzrosła liczba restauracji, zmniejszyła się natomiast liczba barów, stołówek i punktów gastronomicznych.


Wysokie tempo rozwoju branża zawdzięcza znacząco zwiększonej dynamice wzrostu płac, znacznie przekraczającej poziom inflacji, której towarzyszy wzrost zatrudnienia i spadek bezrobocia. Stopa bezrobocia w ciągu ostatnich czterech lat zmniejszyła się z ponad 20 do zaledwie 8,9 proc. Nie bez znaczenia dla tempa rozwoju branży jest szybki wzrost liczby pracujących kobiet. W efekcie tych wszystkich zmian polskie rodziny dysponują coraz większym dochodem rozporządzalnym, a nadwyżki są coraz bardziej skłonne przeznaczać na jedzenie poza domem.


Posiłek poza domem

Według informacji firmy badawczej GfK Polonia, już 50 proc. Polaków z różną częstotliwością jada w lokalach gastronomicznych. Dwa lata temu podobną deklarację składało tylko 38 proc. badanych. Zmiana zwyczajów żywieniowych jest zauważalna zwłaszcza wśród młodszego pokolenia. Coraz większa grupa ludzi młodych upodabnia się w swoich zachowaniach do modelu zachodnioeuropejskiego. - W grupie wiekowej 20-29 lat posiłki w lokalach gastronomicznych jada aż 82 proc. populacji - mówi Magda Zimna, ekspert firmy GfK.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Joanna Pieńczykowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *