Ostrożne szacunki

Wbrew pesymistycznym prognozom branżę hotelarską czeka okres intensywnego rozwoju oraz inwestycji

W
lutym Główny Urząd Statystyczny ogłasza raport o koniunkturze w sekcji
działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi.
Porównanie tegorocznego wskaźnika z ubiegłorocznym pokazuje prawie
dokładne odwrócenie wskazań i pogłębienie negatywnego trendu w stosunku
do grudnia ubiegłego roku. W styczniu bieżącego roku ogólny wskaźnik
koniunktury w tej sekcji kształtował się na poziomie minus 7 (w grudniu
2008 roku minus 5), a rok temu plus 7. Poprawę koniunktury odnotowało
dziś 15 proc. badanych firm, a jej pogorszenie - 22 proc. (w grudniu
2008 roku odpowiednio 14 proc. i 19 proc.). Rok temu poprawę notowało
20 proc. przedsiębiorców, pogorszenie 13 proc. Pozostałe jednostki
uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie. Na takie kształtowanie się
wskaźnika koniunktury wpływa pogorszenie negatywnych ocen bieżącego i
przyszłego popytu oraz sprzedaży usług, a w konsekwencji i sytuacji
finansowej. Sygnalizowany niewielki wzrost bieżących cen oferowanych
usług jest dużo mniej znaczący od zgłaszanego w grudniu. W najbliższych
miesiącach ich wzrost może być zbliżony do prognozowanego w grudniu.

Przyjazdowa niewiadoma

Tyle
statystyki. Pytanie zasadnicze - czy będzie popyt na usługi, skoro
coraz więcej Polaków jest bez pracy, stopa bezrobocia wyniosła w
styczniu 10,5 proc. Wprawdzie urzędnicy Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej tłumaczą, że nakłada się tutaj kilka czynników, w tym
sezonowość, ale kolejne doniesienia z rynku o zwolnieniach pokazują, że
krajowych konsumentów może nie być stać na wyjazd weekendowy i wakacje.
Oszczędności w firmach z kolei, które mają coraz większe trudności ze
zbytem i zewnętrznym finansowaniem, mogą się negatywnie odbić na
wyjazdach integracyjnych, szkoleniowych czy motywacyjnych. "W warunkach
spowolnienia gospodarczego i niepewnych perspektyw wiele firm
skorygowało strategię i skupiło się na kontroli kosztów i
restrukturyzacji, w tym redukcji zatrudnienia, zmniejszając przy tym
plany dotyczące inwestycji i akwizycji poprzez rezygnację z projektów
lub ich odsunięcie w czasie" - powiedział dyrektor w dziale
przedsiębiorstw agencji Fitch Arkadiusz Wicik. Czy mniejsze
zainteresowanie klientów krajowych hotelarze będą sobie mogli
zrekompensować gośćmi z zagranicy i zza której? Tu także jest kilka
zmiennych. Słaby złoty powoduje wprawdzie, że ich oferta jest dla
turystów ze strefy euro atrakcyjna cenowo. Jednak pesymistyczne
prognozy ekonomiczne dla całego Eurolandu studzą apetyty na masowy
napływ gości. Sami przedstawiciele branży są w swoich przewidywaniach
ostrożni, a o wyraźnym trendzie będzie można - ich zdaniem mówić
dopiero gdy sezon rozpocznie się naprawdę, czyli w marcu.

Inwestycje pod presją

Z
sondy, którą publikujemy w aktualnościach, wynika, że nasi respondenci
w większości nie rezygnują z inwestycji. Trudności natomiast mogą mieć
zarówno ci, którzy zaciągnęli kredyty w walutach obcych, jak i ci,
którzy dopiero o kredyt się starają. Kredytodawcy zaostrzają politykę
pożyczkową i żądają dodatkowych zabezpieczeń. Z drugiej strony bez
wkładu własnego i zaangażowania finansowego rodzimych banków nie będzie
możliwe wykorzystanie unijnych funduszy. Nie należy się więc raczej
spodziewać, że inwestycje finansowane w ten sposób zostaną wstrzymane.
Zwłaszcza że masowy przyjazd gości spodziewany jest podczas Mistrzostw
Europy w Piłce Nożnej. Prezes Pl.2012 Marcin Herra przestrzega jednak
wójtów, burmistrzów i hotelarzy przed takim myśleniem, że zainwestują w
budową nowego obiektu i te wydatki im się w 2012 r. zwrócą. Jego
zdaniem trzeba myśleć o tym, czy region i m [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Dorota Bogucka, Beata Jurkowicz

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.