Franczyza koszty i opłaty

Autor: Magdalena Kachniewska
Znamy już podstawowe pojęcia, formalnoprawne warunki franczyzy, jej znaczenie z punktu widzenia marketingu i wielkości sprzedaży usług hotelowych. Pozostaje bardzo praktyczne pytanie o koszty i opłaty związane z funkcjonowaniem w ramach sieci franczyzowej. Precyzjna odpowiedź na te pytania jest niezwykle trudna, ponieważ każdy system franczyzy hotelowej ustala własne kryteria i stawki płatności. Znaczenie może mieć nawet stadium rozwoju obiektu hotelowego i związane z tym szczególne warunki umowy. Inwestor czy hotelarz – jak sprostać standardom marki Istnieją takie systemy franczyzowe, w których inną umowę podpisuje inwestor (na wstępie cyklu inwestycyjnego), a inną obiekt z kilkuletnią historią, który dołącza do sieci franczyzowej mając już własny (niekoniecznie imponujący) dorobek. W innych systemach/ markach umowy na nowe projekty nie różnią się od umów zawieranych z właścicielami istniejących hoteli (warunki franczyzy są identyczne), ale w przypadku obiektu działającego od jakiegoś czasu konieczne jest wprowadzenie tzw. planu adaptacyjnego. Inwestor otrzymuje natomiast wykaz standardów, zgodnie z którymi planuje inwestycję. W przypadku niektórych franczyzobiorców oferowana jest ponadto umowa usług wsparcia technicznego (dodatkowy załącznik do umowy franczyzy). Podpisując taką umowę inwestor korzysta z wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy w zakresie projektowania i budowy, co jest istotnym wsparciem. To duża korzyść dla obu stron: inwestor od razu może planować przebieg realizacji inwestycji zgodnie ze standardami marki (co najmniej w zakresie koncepcji pokoju), a franczyzodawca zyskuje pewność, że budowa i wyposażenie obiektu nie naruszy przyjętych dla sieci norm. Oczywiście fakt ten nie pozostaje bez wpływu na koszty: projekt budowy, jakość materiałów budowlanych i wyposażenia poszczególnych pomieszczeń wymaga zastosowania materiałów i usług dostawców wskazanych przez franczyzodawcę. Korzyścią jest fakt, że uczestnicy danej sieci ponoszą inne koszty niż zwykli nabywcy na rynku (ekonomia skali pozwala negocjować inne stawki), a ponadto część sieci franczyzowych aktywnie wspiera swoich franczyzobiorców w staraniach o kredyt. Nie chodzi przy tym o zwykły efekt psychologiczny (banki bardziej skłonne są kredytować inwestycje realizowane pod znaną marką), ale konkretne umowy, jakie sieci franczyzowe podpisują z wybranymi instytucjami finansowymi. W myśl tych umów inwestycje hotelarskie realizowane pod marką najbardziej znanych sieci mogą liczyć na kredyt sięgający nawet 70 proc. kosztu inwestycji budowlanej. W drugim przypadku, gdy hotel działa już jakiś czas na rynk [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *