Ciężki początek, lepszy koniec

Autor: Piotr Stawiński
Grupa Hotelowa Orbis odnotowała w ubiegłym roku 682,6 mln zł przychodów netto, o blisko 27 mln mniej w niż rok wcześniej, a zysk spadł ze 112,6 do 66,2 mln zł. Średnia cena za pokój w hotelach własnych Orbisu spadła o blisko 10 proc. do 210 zł, a RevPAR o 3,8 proc. do 127,5 zł, choć obłożenie wzrosło z 54,8 do 58,4 proc. Spadek przychodów, a przede wszystkim zysków Orbisu spowodowany był... wyjątkowo udanym rokiem 2012, dzięki mistrzostwom Europy w piłce nożnej, a także dzięki dywidendzie od spółki Orbis Transport w wysokości 36,2 mln zł. Lepiej w hotelach ekonomicznych „Przełom roku 2012 oraz 2013 okazał się dużo słabszym, niż tego oczekiwali hotelarze. Po fali dynamicznego rozwoju gospodarczego kraju w poprzednich latach nadszedł czas silnego spowolnienia, które negatywnie odbiło się na kondycji branży hotelowej. Wiele firm, chcąc zmniejszyć koszty działalności, w pierwszej kolejności ograniczyło wydatki na podróże służbowe, a także na organizację wydarzeń z branży MICE. Ograniczony popyt ze strony klientów korporacyjnych przełożył się na spadek cen za usługi hotelowe. Znalazło to odzwierciedlenie w spadku przychodów we wszystkich hotelach Grupy”, pisze Orbis w swoim sprawozdaniu rocznym. „Niskie ceny w polskich hotelach utrzymywały się niemal przez cały 2013 rok. Po znacznych spadkach odnotowanych w pierwszym półroczu, zauważalne odbicie cenowe można było zaobserwować dopiero we wrześniu 2013 roku. Czwarty kwartał 2013 roku przyniósł ożywienie na rynku konferencji i szkoleń, na czym w znacznym stopniu skorzystały hotele zlokalizowane w Krakowie i we Wrocławiu. Ważnym wydarzeniem ostatniego kwartału była zorganizowana w stolicy Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP19), dzięki której warszawskie hotele Grupy osiągnęły ok. 5 mln dodatkowych przychodów”. W listopadzie cały rynek hotelarski w stolicy zanotował wzrost cen o 32 proc. w porównaniu do listopada 2012. W ubiegłym roku lepiej [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *