EuroGastro 2014 za nami

18. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro 2014 przeszły już do historii. Wzięło w nich udział 278 wystawców z 17 krajów, a przez hale wystawiennicze Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska w Warszawie przewinęło się niemal 20 000 odwiedzających. Podczas EuroGastro wystawcy zaprezentowali wiele nowości sprzętowych i rozwiązań dla gastronomii, mistrzowie kulinarni wyłonili talenty, a właściciele i managerowie restauracji skorzystali z wiedzy specjalistów w zakresie marketingu. 01 02 Organizator targów, firma MT Targi Polska, kieruje tę najważniejszą imprezę branżową do właścicieli i managerów restauracji, hoteli i pensjonatów, klubów, pubów, małej gastronomii, kawiarni, firm cateringowych, hurtowni gastronomicznych, dystrybutorów produktów i usług dla sektora HoReCa, kucharzy i szefów kuchni, a także zarządzających punktami zbiorowego żywienia. Tegoroczna edycja okazała się dużym sukcesem. Wystawcy nie kryli zadowolenia z frekwencji odwiedzających oraz liczby i jakości przeprowadzonych spotkań, które wielokrotnie kończyły się zawarciem kontraktów. Z kolei odwiedzający byli pod wrażeniem bogactwa prezentowanej oferty, możliwości obserwowania najlepszych kucharzy w akcji, a także degustacji przygotowanych specjałów. Gwar podczas kulinarnych prezentacji i unoszące się zapachy sprawiały, że trudno było nie dać się porwać gastronomicznemu entuzjazmowi. 03 04 Według Grzegorza Sendora, koordynatora Targów EuroGastro, tegoroczną imprezę należy zaliczyć do udanych. – Cała powierzchnia wystawiennicza została zagospodarowana. Potwierdziło się, że EuroGastro ma bardzo dobrą renomę w branży i firmom zależy, aby się na naszych targach wystawiać. Myślę, że spełniliśmy oczekiwania wystawców, zarówno w zakresie organizacji, jak i przyciągnięcia rzeszy potencjalnych klientów. Udało się to osiągnąć dzięki zaangażowaniu wystawców i naszemu doświadczeniu jako organizatora – dodał Grzegorz Sendor z firmy MT Targi Polska. Nowoczesne wyposażenie restauracji Przedstawciele firm polskich i zagranicznych zaprezentowali kompleksową ofertę do prowadzenia biznesu gastronomicznego. Obecni byli producenci i dystrybutorzy wyposażenia zaplecza kuchennego, w tym maszyn, urządzeń gastronomicznych i pieców konwekcyjno-parowych. Jak powiedział Erik Blomqvist, dyrektor sprzedaży w Europie Północnej z Frima International, celem obecności na targach jest nawiązanie kontaktów oraz podkreślenie obecności firmy na rynku. – Chcemy pokazywać nie tylko produkty, ale także promować naszą markę. Targi EuroGastro to dla nas najważniejszy kanał komunikacyjny w Polsce, współpracujemy tu z naszymi dystrybutorami i wykorzystujemy tę okazję do networkingu – powiedział. 05 06 Z kolei Barbara Lacassagne, menedżer ds. komunikacji marketingowej EMEA z Manitowoc Foodservice, zaznaczyła, że firma obecna jest na EuroGastro co roku. – Tutaj podczas EuroGastro 2014 po raz pierwszy zaprezentowaliśmy naszą nowość, Convotherm 4. Ta nowa generacja produktów charakteryzuje się optymalnymi wynikami pieczenia, niewielkimi wartościami zużycia oraz funkcjonalnym designem. Wielu kontrahentów przyszło na nasze stoisko obejrzeć urządzenie – podsumowała. Również firma Komat przygotowała premierę nowego produktu na Targi EuroGastro, tj. innowacyjnego Bufetu Premium Cold. – To produkt najwyższej klasy, który został bardzo dobrze odebrany przez klientów. Potwierdzeniem tego jest także przyznana nagroda w konkursie na Najlepszy Produkt Targów EuroGastro. Na targach zebraliśmy bardzo dużo konkretnych zapytań, zainteresowaniem cieszyła się przede wszystkim linia barowa masterBAR – powiedziała Anna Kozłowska, dyrektor ds. marketingu firmy Komat. Czystość ponad wszystko Na EuroGastro zaprezentowali się także wystawcy oferujący produkty pozwalające utrzymać czystość w restauracji i na zapleczu. Prezentowane były środki czystości, odzież ochronna oraz zmywarki. Daniel Derus, manager na Polskę firmy Hobart, producenta zmywarek w sektorze premium, wyjaśnił, że na stoisku targowym obecni byli dystrybutorzy, którzy spotkali się z klientami końcowymi. – EuroGastro to miejsce, w którym nasi dystrybutorzy mogli dokładnie zaprezentować zalety zmywarek oraz zachęcać do inwestycji w jakość i wytrzymałość, co jest istotne dla tych, którzy intensywnie użytkują sprzęt oraz kładą szczególną uwagę na niskie koszty eksploatacji. O tym trzeba rozmawiać, bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie przekonać klienta, że zakup naszych produktów to dobra decyzja – powiedział. 07 08 09 10 Wojciech Chojnicki, prokurent w Winterhalter Gastronom Polska, docenia Targi EuroGastro jako doskonałą platformę spotkań oraz możliwość zaprezentowania pełnej oferty firmy wszystkim segmentom w branży, zarówno klientom końcowym, dystrybutorom, organizacjom branżowym, młodzieży, czy mediom. – Winterhalter uczestniczy w targach od samego początku. Jesteśmy tu dla naszych obecnych klientów, jak i tych przyszłych. To niecodzienna możliwość obcowania klienta z przedstawicielem każdego działu naszej firmy, co jest bardzo cenne dla obu stron. Wiosenny termin targów to także powiew świeżości i poznanie najnowszych trendów w branży – podkreślił. Również Cecilia Carlsten, product manager z firmy Granuldisk, podkreśliła rolę, jaką spełniają targi w prezentacji oferty szwedzkiego producenta na polskim rynku. Tym bardziej, że na stoisku firmy prezentowany był innowacyjny i ekologiczny system zmywania w użyciem PowerGranules®, a podczas pokazów Live Wash® klienci mogli na własne oczy przekonać się o skuteczności zmywania z użyciem tej technologii. Produkty spożywcze Liczne grono stanowili producenci, importerzy i dystrybutorzy żywności. To rosnąca grupa wystawców. Selgros po raz pierwszy uczestniczył w tych targach prezentując szeroki wachlarz produktów niezbędnych dla gastronomii. – Chcieliśmy w ten sposób przypomnieć naszym klientom z branży HoReCa, że Selgros od początku swojej historii oferuje dla nich pełen asortyment towarów. Nasze ulokowanie przy samym wejściu i imponujące stoisko miały podkreślić, że Selgros jest na rynku mocny. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy się tutaj pokazać – powiedział Cezary Furmanowicz, dyrektor działu marketingu firmy Selgros. Z kolei przedstawiciel firmy Hortex stwierdził, że EuroGastro to jedyna w tej chwili impreza w Polsce, na której warto się pokazać, jeśli chodzi o branżę HoReCa. – Staramy się dotrzeć do klienta pokazami kulinarnymi, do których zapraszamy znane osoby. Edukujemy klientów o tym, jakie dania można z mrożonej żywności zrobić, dlatego między innymi przygotowaliśmy książkę z przepisami bazującymi na naszych produktach. Produkty zamrożone są w sezonie, a dostępne przez cały rok, tym samym zachowują wszystkie swoje wartości. Z roku na rok nasze stoisko odwiedza coraz więcej klientów – stwierdził Paweł Niewadzi, dyrektor ds. sprzedaży mrożonek Hortex. Celem obecności rynku hurtowego Bronisze było przede wszystkim zainteresowanie firm zdrową żywnością: owocami, warzywami i świeżymi rybami. Jak powiedziała Małgorzata Skoczewska, doradca PR w Warszawskim Rolno-Spożywczym Rynku Hurtowym S.A. Bronisze, na EuroGastro kontakty nawiązują przede wszystkim akcjonariusze i najemcy. – To ich zadowolenie będzie miarą sukcesu obecności na targach. Zarówno firma Stanpol, jak i Green Factory, które prezentują na targach swoje produkty, działają osobno, gdyż rynki hurtowe są administratorem i organizatorem handlu dla podmiotów gospodarczych, które są właścicielami towarów – dodała. Aromat kawy Przez wszystkie trzy targowe dni w sektorze kawowym unosił się wspaniały aromat. Odbyła się tam VI Olimpiada Kawy®, organizowana we współpracy z firmą Apro Trade/ Akademia Kawy® pod patronatem SCAE. Zainteresowani sprzętem oraz kawą mieli możliwość dokonania pełnego przeglądu oferty dostępnej na rynku. Krzysztof Klimczak, prezes zarządu Strauss Cafe Poland, właściciela marki MK Cafe Espresso Professional, powiedział, że EuroGastro to doskonałe miejsce do spotkania partnerów, z którymi firma kooperuje: dostawców sprzętów, partnerów zagranicznych, ale przede wszystkim obecnych oraz potencjalnych klientów. – W tym roku oprócz naszej dotychczasowej oferty, tj. Kawy MK Cafe Espresso Professional oraz profesjonalnych ekspresów do przygotowania kawy, po raz pierwszy zaprezentowaliśmy naszą własną markę herbaty TeArtis dedykowaną dla klientów HoReCa. Jest to nowy brand herbaty wprowadzony na polski rynek pod koniec ubiegłego roku. Targi są niewątpliwie dobrym miejscem do zaprezentowania nowości. Cieszą nas goście licznie odwiedzający nasze stoisko wystawowe, którzy bardzo wysoko ocenili nasze produkty, dedykowane dla klietów HoReCa. Jesteśmy przekonani, że nawiązane podczas targów kontakty oraz przeprowadzone wstępne rozmowy pozwolą rozszerzyć grono naszych stałych klietów w kanale HoReCa – powiedział. Również przedstawiciel firmy Le Patio Polska, dystrybutor kawy Illy, nie krył zadowolenia z obecności na targach. – Na polskim rynku jesteśmy od roku. Nasze stoisko odwiedziło wielu klientów, jesteśmy więc zadowoleni z dużego ruchu. Podczas targów chcieliśmy pokazać klientom, że dodaliśmy do naszego portfolio nowe produkty. Poza celami biznesowymi na EuroGastro realizujemy też cel wizerunkowy. To najlepsze z polskich targów i dlatego tu jesteśmy. Ideą naszego stoiska była otwartość dla klientów, dlatego każdy mógł tu wejść i wypić filiżankę kawy, niezależnie od tego, czy jest naszym klientem czy nie. Każdego dnia zaserwowaliśmy około 800 kaw Illy – powiedział Jiri Jandak, dyrektor generalny Le Patio Polska. Kulinarni mistrzowie w akcji Podczas targów odbyły się konkursy, które na stałe goszczą w programie imprezy. Teo Vafidis poprowadził 9. Festiwal Kuchni Greckiej, a Robert Sowa wyłonił „Kulinarny Talent 2014”. Nowością był konkurs „Polska wołowina, wołowina z przyszłością” organizowany przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego wraz z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierni, który promował polską wołowinę. Po raz pierwszy do udziału w konkursie zostali zaproszeni nauczyciele szkół gastronomicznych. Stanęli do walki w czasie jednego z etapów programu „Gotuj lokalnie” organizowanego przez Akademię Kulinarną Marcina Budynka oraz Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi. – Szkolenie dla nauczycieli gastronomii to na targach nowość. Doszliśmy do wniosku, że edukując ich jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiej grupy uczniów, co byłoby niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób – powiedział organizator konkursu, Marcin Budynek. – Chcieliśmy także dać szansę nauczycielom zmierzyć się w konkursie, aby później mogli przekazać wiedzę swoim uczniom. Udział w takim projekcie to też możliwość zupełnie innego spojrzenia na dotychczasowe gotowanie. Dostrzegam w tej grupie ogromny potencjał i chęć rozwijania swoich umiejętności – dodał kulinarny mistrz. Konkursy targowe Podczas EuroGastro rozstrzygnięto także konkursy. W konkursie o nagrodę Ministra Gospodarki na najbardziej przedsiębiorczą firmę, eksportera i innowatora Targów EuroGastro 2014 pierwsze miejsce zajęła firma Pro Ascobloc sp. z o.o. za zestaw mebli pomocniczych na stoiska piekarnicze, a drugie miejsce Inter Europol Piekarnia Szwajcarska sp. z o.o. sp. j. za chleb drwalski mały fitness dla firmy. Laureaci zostali również wyłonieni w konkursie na najlepszy produkt 18. Międzynarodowych Targów Gastronomicznych EuroGastro 2014. W poszczególnych kategoriach zwycięzcami zostali: Wyposażenie zaplecza kuchennego: FRIMA International AG za VarioCooking Center MULTIFICIENCY 112T (nagroda główna); GROS Jerzy Grobarek za uniwersalny gastronomiczny piec Small Smoker (wyróżnienie); TI-MA sp. z o.o. za toster do kiełbasek TESSI MAX (wyróżnienie). Sprzęt, akcesoria i surowce dla kawiarni: GASTROMEDIA za PACOJET 2 (nagroda główna). Żywność dla gastronomii: SC Žemaitijos pienas za ser DŽIUGAS® (nagroda główna); Viands sp. z o.o. za PEPPADEW pikantny owoc (wyróżnienie). Wyposażenie sal restauracyjnych i barów: Komat Mieczysław Kozłowski za Bufet Premium Cold (nagroda główna), Gastro Magic – Wypożyczalnia Gastronomiczna za urządzenie do polerowania szkła firmy Nicem (wyróżnienie). Chemia i sprzęt czyszczący dla gastronomii: Chicopee za ściereczkę J-Cloth® 3000 (nagroda główna); PPUH VOIGT sp. z o.o. za GASTRO-PUR VC 642 (wyróżnienie). Sprzęt, akcesoria i odzież dla HoReCa: TEDMAR Maria Pilewicz za bluzę kucharską J1 REVOLUTION (nagroda główna). Oprogramowanie sal restauracyjnych i barów: Softech Sp. z o.o. za GASTRO (nagroda główna); Posbistro Sp. z o.o. za POSbistro – nowoczesne oprogramowanie dla gastronomii na tablet (wyróżnienie). Sprzęt i akcesoria dla cateringu: Duni Sales Poland sp. z o.o. za pudełko do pizzy (nagroda główna). Napoje alkoholowe i bezalkoholowe oraz oprzyrządowanie: Kaspar Schulz za warzelnię 10 hl z systemem Schokolino dla browaru o wydajności rocznej do 4500 hl (nagroda główna). Zwycięskim produktom firma MT Targi Polska przyznała prestiżowy znak „Najwyższa Jakość Targów EuroGastro 2014”. Szkolenia i wiedza W czasie targów odbyły się także szkolenia marketingowe. Wykładowcy z Katedry Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji SGGW poprowadzili konferencję pt. „Gastronomia - nowe trendy i koncepty”. Jak zauważyła dr hab. Iwona Kowalczuk warsztaty odbywające się podczas targów są dobrym pomysłem, gdyż to wartościowe połączenie teorii, wiedzy naukowców i praktyków. Specjaliści z firmy AFMedia, właściciela serwisu GdzieZjesc.info®, przeprowadzili szkolenie pt. „Obecna sytuacja rynku restauracyjnego. Jak odnaleźć się i zdobyć klientów w dzisiejszych czasach". – Szkolenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, a aktywność uczestników podczas warsztatów była dużo wyższa niż w poprzednich latach. To znak, że na rynek gastronomiczny wraca powiew świeżego spojrzenia i chęci rozwoju, a więc szansa na wyjście z dość widocznego w tej branży kryzysu – powiedziała Anna Dębska z AFMedia. Targi odbyły się pod Honorowym Patronatem Janusza Piechocińskiego - Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Gospodarki.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *