Jak ocenić, czy warto zbudować hotel

Janusz Mitulski
Autor jest doradcą hotelowym
i konsultantem inwestycji hotelowych



Zdecydowana większość prywatnych inwestorów, którzy zaczynają swoją przygodę z hotelarstwem, nigdy wcześniej nie miała
do czynienia z tą branżą zawodowo. Najczęściej korzystali z hoteli podczas swoich podróży służbowych albo wyjazdów wakacyjnych z rodziną i to jest ich cała wiedza o branży. Dlatego w nowym cyklu "Inwestuj w hotel", który zaczynamy w tym numerze, przeprowadzimy "nowego hotelarza" przez wszystkie etapy inwestycji
- od oceny potencjału rynkowego po otwarcie hotelu.





Najczęściej wszystko zaczyna się od informacji z zaprzyjaźnionego źródła, że jest szansa kupić okazyjnie działkę albo budynek, który zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego można przekształcić lub adaptować na hotel. I zaczynają się pytania: jaki to ma być hotel, ile pokoi, jak duża restauracja, czy i jakie sale konferencyjne, a może SPA, korty tenisowe itd.





Od czego zacząć?




Hotelarstwo, jak każdy biznes, ma swoją specyfikę i wymaga pewnej specjalistycznej wiedzy, która jest niezbędna do optymalnego zaplanowania owego biznesu, a później do jego prowadzenia w taki sposób, aby na nim zarabiać - w końcu po to inwestujemy pieniądze, czas i swoją energię.


Na szczęście, osób, którym wydaje się, że sprzedaż pokoi i usług gastronomicznych to prosta sprawa, jest coraz mniej. Faktem jest, że sprzedaż tych usług nie jest trudna, ale żeby jeszcze na tym zarobić - to już takie łatwe nie jest.
Jak mamy ocenić potencjał rynkowy naszej inwestycji? Jak optymalnie dopasować produkt do realiów rynku, aby zarazem był on w granicach naszych możliwości inwestycyjnych? Jak wyliczyć szacunkowy koszt całej inwestycji oraz jej zwrot w czasie? Jak określić potencjalne przychody oraz koszty operacyjne, co pozwoli nam na wyliczenie zysku operacyjnego, dzięki któremu będzie mogli pokryć koszty nakładów finansowych? Odpowiedzi na większość z tych pytań dostarczy nam opracowanie feasibility study - studium wykonalności.



Potencjał rynkowy i turystyczny




Jak więc ocenimy potencjał rynkowy danej miejscowości i lokalnego rynku, gdzie kupiliśmy działkę lub budynek w celu otwarcia tam hotelu? Zaczynamy od oceny miejsca, gdzie jest zlokalizowana nasza działka lub budynek.


Najpierw ogólny potencjał gospodarczy:
- położenie i komunikacja - jakie [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Janusz Mitulski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *