Czas konferencji

Małgorzata Badzyńska-Trojan
jest partnerem w pracowni PRC Design,
współodpowiedzialnym za wszystkie projekty wnętrz. Do jej projektów należą m.in. IBB Andersia w Poznaniu oraz ADNEC Hotel w Abu Dhabi


Jakość i proporcje funkcji dodatkowych hotelu (konferencje, rekreacja, przestrzenie ekskluzywne) w stosunku do funkcji podstawowych ściśle wynikają z przyjętego modelu biznesowego i, często, lokalizacji hotelu. W dużych miastach, ale obecnie także na terenach o dużej atrakcyjności turystycznej, powstaje coraz więcej tzw. hoteli kongresowych lub konferencyjnych, nastawionych głównie na obsługę dużych imprez.

 

Często funkcjom konferencyjnym towarzyszą również rozbudowane funkcje rekreacyjne, szczególnie w hotelach oddalonych od dużych miejscowości, gdzie po wyczerpującym programie szkoleniowym gościom trzeba zapewnić atrakcyjne spędzenie pozostałego czasu - aktywny wypoczynek lub relaks w hotelowym SPA.


Planowanie części konferencyjnej na etapie przedprojektowym

Istotną daną wyjściową dla architektów jest program części konferencyjno-bankietowej, opracowany przez operatora. Program taki z reguły poprzedzają wykonane przez operatora badania dotyczące realnego zapotrzebowania w danej lokalizacji oraz obłożenia rocznego w konkurencyjnych hotelach, oferujących podobny do zakładanego standard konferencyjny. Gdy po przeprowadzeniu tego typu badań operator dochodzi do wniosku, że usługi takie trafić mogą w niszę rynkową, z funkcji konferencyjnej czyni się jedną z głównych gałęzi przychodu, dodatkowo generującą zyski z pokoi hotelowych i funkcji gastronomicznych.


Podczas podejmowania decyzji o rozbudowanej funkcji konferencyjnej trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów:


  • strukturę różnych sal konferencyjnych i bankietowych;

  • zwiększone zapotrzebowanie na metraż powierzchni użytkowej w części podium hotelu;

  • specyficzną konstrukcję sal powyżej 120 mkw.;

  • konieczność zapewnienia łatwego dojazdu dla uczestników konferencji;

  • odpowiednią liczbę miejsc do parkowania dla samochodów osobowych i autokarów;

  • przepustowość schodów i wind w przypadku ulokowania sal na poziomie innym niż parter.



Wymogi projektowe dla sali balowej

Konstrukcja sali balowej jest zawsze wyzwaniem dla architektów i współpracujących z nimi konstruktorów, wymogiem bowiem jest, żeby światła przestrzeni nie zakłócały żadne wewnętrzne kolumny, a wysokość była dostosowana do wielkości - co często oznacza wysokość podwójną w stosunku do reszty pomieszczeń.

Dlatego też, z ekonomicznego punktu widzenia, dobrze jest sytuować część mieszkalną poza obrysem tego typu sali, a nie ponad nią - wówczas strop pomieszczenia można przekryć już tylko lekkim dachem, oszczędzając na ciężkiej konstrukcji. Stąd decyzja o usytuowaniu dużej sali balowej jest jednym z kluczowych zagadnień projektowych, poruszanym na samym początku opracowania koncepcji architektonicznej. Przy projektowaniu dużej sali balowej należy brać pod uwagę liczne wymogi funkcjonalne i przewidzieć sytuację, kiedy duża liczba gości przybywa na tę samą godzinę.

Należy im zatem zapewnić łatwy dostęp od wejścia do hotelu do wejścia do sali. Często - ze względu na inne funkcje na parterze hotelu - funkcja konferencyjna musi być zlokalizowana na piętrze lub w poziomie poniżej wejścia głównego. Wtedy problem pokonania różnic poziomów staje się jednym z trudniejszych zadań projektowych. Poziom konferencyjny z poziomem parteru połączyć można np. paradną klatką schodową, której oryginalny design wprowadza gości w odświętną atmosferę. Zdarza się jednak, że przy dużych zespołach jedna klatka schodowa nie jest wystarczającym rozwiązaniem.

 
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Badzyńska-Trojan

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *