Wskaźniki operacyjne

Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, dyrektorem Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA, przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej Wilkasy oraz członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA. Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.



W poprzednim wydaniu „Hotelarza” przedstawiłam wskaźniki odnoszące się do analizy przychodów najważniejszych rodzajów działalności operacyjnej hotelu. W tym artykule omówię dwa kolejne wskaźniki stworzone specjalnie dla gastronomii i przydatne w analizie jej przychodów – są to RevPASH i RCR („nowa” frekwencja).






Liczymy RevPASH

Niezależnie od dziedziny, revenue management koncentruje się zawsze na maksymalizacji przychodu z jednej dostępnej jednostki (pokoju, miejsca konsumpcyjnego, miejsca w samolocie). Zgodnie z tą zasadą w gastronomii powinniśmy posługiwać się wskaźnikiem RevPASH (z ang. revenue per available seat hour). Jest to wypadkowa średniego przychodu na jednego konsumenta i stopnia wykorzystania dostępnych miejsc, czyli frekwencji zależnej od liczby miejsc konsumpcyjnych, konsumentów i czasu potrzebnego do ich obsłużenia. RevPASH możemy liczyć dla dowolnego okresu, a nawet wybranych godzin pracy restauracji (co pomoże zaplanować działania promocyjne i organizację pracy).
Najprostszy sposób liczenia RevPASH jest następujący: należy podzielić przychody osiągnięte w danym czasie (w ciągu godziny, wybranej pory dnia, całego dnia, tygodnia, miesiąca itd.) przez liczbę dostępnych miejsc konsumpcyjnych w tym czasie, przy założeniu, że każda godzina działania restauracji to „nowa porcja” miejsc konsumpcyjnych do sprzedania (jedna godzina to w tym przypadku odpowiednik jednej doby w [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *