Jak zbudować hotel niskoenergetyczny

Autor: Wioletta Fabrycka
Ekologia, zrównoważony rozwój, społeczna odpowiedzialność biznesu, zielone budownictwo czy zielone certyfikaty – słowa te nie są już dziś pustymi hasłami. Powodem „zielonej rewolucji” jest nie tylko konieczność dostosowania wszystkich dziedzin gospodarki, a więc i sektora budownictwa hotelarskiego, do rozporządzeń UE, ale też większa wrażliwość społeczeństw na kwestie wpływu działalności człowieka na środowisko. Wybór metod budowy obiektów hotelowych dokonywany przez inwestora, biuro projektowe i firmę wykonawczą nie odbywa się zatem bez uwzględnienia aspektów ekologicznych. Aby im sprostać, podmioty zaangażowane w proces budowy obiektu powinny współpracować ze sobą już na najwcześniejszym etapie planowania inwestycji, czyli jeszcze na długo przed rozpoczęciem jej realizacji. Rozwiązania wdrożone na etapie budowy mają wpływ nie tylko na eksploatację hotelu, ale także, przyjmując szerszą perspektywę, na cykl życia obiektów budowlanych. Decyzje podjęte przez inwestora, biuro projektowe oraz firmę wykonawczą zadecydują o tym, w jaki sposób u schyłku życia dany budynek będzie mógł uzyskać drugą młodość – za sprawą rewitalizacji czy remodelingu – albo też zostać rozebrany w taki sposób, by większość materiałów mogła być w łatwy sposób zneutralizowana lub poddana odzyskowi. Stąd tak wielkie znaczenie dla funkcjonowania przyszłego obiektu hotelowego mają zwłaszcza dwie kluczowe kwestie. Energooszczędne materiały Priorytetem są materiały stosowane dla zabezpieczenia dobrej izolacyjności. Wysoka szczelność i termoizolacyjność budynku pomagają bowiem zmniejszyć zapotrzebowanie na ciepło nawet o 20 proc. Równie istotna dla operatora obiektu oraz komfortu hotelowych gości będzie izolacyjność akustyczna, która zapewni odpowiednie wygłuszenie dźwięków dochodzących z zewnątrz lub też z innych kondygnacji hotelu. Znaczenie mają także materiały wykorzystywane do wyposażenia wnętrz. Coraz powszechniej stosuje się praktycznie nieprzetworzone, a więc naturalne surowce, takie jak bambus, wełna, bawełna, korek czy słoma. Jako główny materiał budowlany częściej niż jeszcze kilkanaście lat temu sięga się po materiały pochodzące z odzysku. Nie każdy wie, że odpady plastikowe i stary papier połączone z gumą mogą stworzyć doskonałe pokrycie dachowe. Z kolei montowane na ścianach płytki ceramiczne mogą zawierać cząstki starego, twardego styropianu. Prasowana wełna mineralna doskonale sprawdzi się natomiast jako ścienne płyty wykończeniowe. Równie dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie przy budowie drogi dojazdowej do obiektu odzyskanego betonu, gumy lub żużlu. Materiały te będą nie tylko rozwiązaniem pozostającym w zgodzie z ideą zrównoważonego budownictwa, ale też bardziej ekonomicznym wyborem. Energooszczędne technologie Drugim istotnym czynnikiem wpływającym na zapewnienie obiektom hotelowym niskoenergetycznych standardów jest zastosowanie odpowiednich technologii. Należą do nich m.in. energooszczędne oświetlenie umożliwiające zastąpienie tradycyjnych żarówek diodowym źródłem światła. Znaczenie mają również rozwiązania redukujące zużycie wody, w tym np. instalacja na bateriach umywalkowych mieszaczy wody z powietrzem (perlatorów), modernizacja systemu uzdatniania wody, zbieranie wody deszczowej z dachu, korzystanie z wody szarej oraz stosowanie dwudzielnych spłuczek w toaletach. Nie należy zapominać również o umiejętnym doborze i sterowaniu pracą urządzeń wentylacyjnych. Znaczenie ma zarówno ustalanie harmonogramu ich pracy oraz zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, która zmniejsza zapotrzebowanie na energię grzewczą nawet do 25 proc. w skali roku. Warto zastosować również nowoczesne systemy kogeneracji, która jest jednym z głównych instrumentów polityki klimatycznej w UE. Jednoczesna produkcja energii elektrycznej i ciepła zwiększa o 30 proc. stopień wykorzystania energii zawartej w paliwie do produkcji energii elektrycznej. Przekłada się to na oszczędność milionów ton węgla rocznie. Wśród pozostałych innowacji projektowych stosowanych przez generalnych wykonawców na coraz szerszą skalę wymienić można: - wykorzystanie kotłów kondensacyjnych, - energii geotermalnej, - uzyskiwanie energii cieplnej i elektrycznej z kolektorów słonecznych, - produkowanie energii elektrycznej z wiatraków, - instalowanie inteligentnych systemów zarządzania energią, - wykorzystywanie biomasy do produkcji energii, - montowanie ekologicznych i ekonomicznych systemów odprowadzania ścieków. Każde z tych rozwiązań pozwala z jednej strony zmniejszyć negatywne oddziaływanie budynku na bezpośrednie otoczenie i środowisko, a tym samym zmniejszyć emisję CO2, a z drugiej – wpływa na obniżenie rachunków za poszczególne media. Małe kroki – duże zmiany Już na etapie eksploatacji hotelu można zastosować wiele rozwiązań, które nie wymagają dużych nakładów finansowych, a wpisują się zarówno w politykę zrównoważonego rozwoju, jak również w zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Należą do nich chociażby zmiana pościeli i ręczników wyłącznie na żądanie gości, a nie obligatoryjnie każdego dnia. W aspekt ten wpisuje się także wybór środków czystości oraz detergentów łagodnych dla środowiska. Ekonomicznym rozwiązaniem jest z pewnością wynajem bielizny pościelowej od firmy, która dysponuje ekologiczną pralnią. W ramach promocji świadomego, zdrowego trybu życia można również zadbać o urozmaicenie menu hotelowej restauracji, wprowadzając więcej dań bezmięsnych oraz propozycji kulinarnych uwzględniających dietę wegetarian, osób chorujących na cukrzycę czy celiakię. Atrakcyjność obiektu zwiększyć może także serwowanie potraw charakterystycznych dla danego regionu, do których produkty kupowane są od regionalnych producentów zamiast sprowadzane z dużych aglomeracji miejskich.Kwestią propagowaną od lat jest też prowadzenie segregacji śmieci. Warto jednak zwiększyć zakres kategorii i zadbać o kontenery umożliwiające selekcję nie tylko papieru, szkła i tworzyw sztucznych, ale również lekarstw, baterii, żarów [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *