Zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi

Hotele, pensjonaty i inne podobne podmioty zmuszone są do zawierania umów i płacenia za wykorzystywanie chronionych prawem autorskim materiałów w postaci muzyki na żywo lub odtwarzanej, programów telewizyjnych i filmów zarówno w pokojach, jak i miejscach publicznie dostępnych. Opłat tych nie da się uniknąć w przypadku większości tych materiałów, a zaniechanie zapłaty wynagrodzenia organizacjom zbiorowego zarządzania naraża przedsiębiorcę na poważne konsekwencje finansowe i osobiste, w tym odpowiedzialność karną. Czym są prawa autorskie i pokrewne? Identyfikacja wizualna hotelu (logotypy, znaki, nazwa) zazwyczaj są wyłączną własnością hotelu – przedsiębiorcy, który go prowadzi – lub należą do sieci hotelowej, która udostępniła możliwość korzystania z danej marki. Tylko hotel lub sieć hotelowa – właściciele danej marki – mogą decydować o tym, kto, kiedy i gdzie wykorzystuje te materiały. Hotel może także zabronić innym podmiotom wykorzystywania jego nazwy, logo czy też innych elementów identyfikacji wizualnej. Ochrona identyfikacji wizualnej hotelu możliwa jest dzięki prawom własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu (hotel jest właścicielem tych praw). Na takiej samej zasadzie chronione są inne treści wykorzystywane przez hotel w jego działalności: muzyka z płyt CD, z internetu, muzyka na żywo, filmy, programy telewizyjne. Prawa do nich przysługują różnym podmiotom (twórcy, producenci), które, podobnie jak hotel w przypadku swojej identyfikacji wizualnej, mają prawo decydowania: kto, kiedy, na jakich warunkach i za jaką opłatą korzysta z tych treści. Korzystanie z nich w działalności hotelarskiej ma charakter publiczny, nawet jeżeli dotyczy indywidualnych pokoi, a przedsiębiorca nie może jakimikolwiek działaniami sprawić, by ochronę prawem autorskim ominąć lub uchylić. Niezbędne jest więc posiadanie zgody (licencji) osób, którym prawa do tych utworów przysługują (właścicieli praw). Aby uniknąć konieczności zawierania wielkiej liczby umów oddzielnie dla każdej treści (każdy hotel z każdym właścicielem praw), powstały organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (w skrócie zwane OZZ). OZZ zawierają w ich imieniu, zbiorczo, odpłatne umowy dotyczące korzystania przez różne podmioty, w tym przedsiębiorców hotelarskich, z chronionych treści (umowy licencyjne). Złożony ch arakter własności intelektualnej wykorzystywanej przez hotele Niemal każda treść wykorzystywana przez hotel ma złożoną struktur [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *