Światło czyni cuda

Starając się uczynić hotel przyjaznym miejscem, nie można zapomnieć o tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie. A jakie będzie pierwsze wrażenie gościa wchodzącego do hotelu, a potem do pokoju, zależy w dużej mierze od odpowiednio dobranego oświetlenia. Hotelarze troszcząc się o najdrobniejszy element wyposażenia swojego hotelu, czasami zapominają o tak ważnym aspekcie, jakim jest światło. A to ono wpływa na nastrój i samopoczucie gościa oraz na to, jak odbierana jest przestrzeń, w której się znajdujemy.


ht_2009_11-56.jpg


Dlatego nie da się przecenić roli tego elementu w tworzeniu klimatu i specyfiki każdego z pomieszczeń oraz hotelu jako całości. W końcu wzrok to najważniejszy zmysł człowieka, za pomocą którego dociera do niego większość informacji. - Nawet najefektowniej zaprojektowane pomieszczenie albo ciekawa faktura ścian zostaną niezauważone bez komponującego się z nimi oświetlenia - mówi Przemysław Rechnio, wiceprezes zarządu firmy Euro Light, która zajmuje się produkcją i dostawą sprzętu oświetleniowego. - Wystarczy uświadomić sobie, że oświetlenie w stu procentach decyduje o tym, jak wygląda nasz obiekt w środku i na zewnątrz, gdy jest ciemno, czyli np. zimą przez większość doby.


Na zewnątrz wyraźnie

Choć zazwyczaj koncentrujemy się na atmosferze wnętrza, to pierwszą kwestią jest oświetlenie zewnętrzne, które stanowi swoistą wizytówkę obiektu. Zdarza się, że to wygląd zewnętrzny przyciąga klienta podróżującego samochodem i poszukującego odpowiedniego miejsca, w którym mógłby się zatrzymać. Światło może być w tym przypadku narzędziem, które, umiejętnie wykorzystane, pomoże podkreślić to, co atrakcyjne w budynku, lub sprawi, że nieciekawie wyglądająca za dnia fasada nabierze uroku. Dzięki grze światła i cienia można odwrócić uwagę od tych elementów, którymi nie chcemy się chwalić.



Źródła dobrej energii

Efektywne i efektowne oświetlenie całego hotelu niesie ze sobą duże koszty. Jak optymalizować wydatki, ale i jakość światła tak, aby utrzymanie instalacji świetlnych było łagodne zarówno dla kieszeni, jak i dla otoczenia.

- Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w niektórych miejscach energooszczędnego oświetlenia opartego na technice LED. Sprawdza się to zwłaszcza w przypadku korytarzy albo schodów, czyli obszarów wymagających oświetlenia cały czas. Odradzam natomiast umieszczanie tam czujek ruchu, bo czarne, nawet przez moment, korytarze tworzą nieprzyjazną atmosferę - mówi Irena Minciel-Waligóra z firmy Artemix. Do oświetlenia LED-owego i czujek ruchu warto dodać czujki zmierzchowe (gdy dociera do nich światło dzienne, oświetlenie się przyciemnia) i karty magnetyczne (gość wychodząc z pokoju, musi zabrać ze sobą kartę i odcina w ten sposób zasilanie). LED-owe diody, które pobierają znikomą ilość energii, są coraz częściej stosowanym źródłem światła, jednak Przemysław Rechnio z Euro Light doradza, by w wyborze właściwych rozwiązań nie kierować się "owczym pędem", ale dostosowywać je do własnych potrzeb.


- Diody mogą zapewnić oświetlenie nocne, bywa, że sprawdzają się w łazience, ale bazowanie tylko nich może okazać się kłopotliwe. Są jak komputery, statystycznie co kilka miesięcy pojawia się nowa udoskonalona generacja, a poprzednie modele odchodzą w niepamięć. Jeśli dioda zepsuje się po dwóch latach, może być problem z kupieniem takiej samej. Trzeba też pamiętać, że dioda oddaje maksymalnie 75 proc. intensywności barw - tłumaczy. Dążenie do energooszczędności źródeł światła prowadzi do tego, że obecnie coraz częściej korzysta się ze ś
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Katarzyna Basaj

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *