Jak wybrać wykładzinę

Wykładziny przeznaczone do hoteli muszą się charakteryzować wyjątkową trwałością i odpornością na ścieranie, zaplamienia, zniekształcania i uszkodzenia mechaniczne oraz niezbędnymi atestami, żeby wytrzymać codzienne intensywne udeptywanie i zabrudzenia nie tracąc swoich właściwości. Do tego odpowiedniej klasy wykładziną można zatuszować pewne niedoskonałości pomieszczeń oraz stworzyć wizualne wrażenie obiektu o wyższym standardzie.



Wykładziny hotelowe, które są narażone na duże natężenie ruchu, wyróżnia wyższa gramatura i wysokość runa niż w przypadku innych wykładzin obiektowych, nie wspominając nawet o domowych oraz większa różnorodność kolorystyczna. Producenci wykładzin dywanowych prześcigają się w oferowaniu hotelom indywidualnego wzornictwa, z nieograniczoną gamą barw, dopasowując się do specyfiki poszczególnych obiektów. Jest w czym wybierać. Tym bardziej ważna jest dla inwestorów, właścicieli i managerów hoteli wiedza o tym, czym się kierować przy tym wyborze, zaczynając od podstawowych parametrów i kryteriów, jak

rodzaj włókna

, odpowiednia gramatura, normy wytrzymałości i wymagane atesty. Rodzaj włókna Przy wyborze wykładziny jedną z podstawowych kwestii jest rodzaj włókna, z jakiego została wykonana, co wpływa na jej cenę, wygląd i jakość. Wykładziny dywanowe produkuje się z włókien syntetycznych – poliamidu i polipropylenu oraz z naturalnych – z wełny. Stosuje się też ich mieszanki, najczęściej 80 proc. wełny i 20 proc. poliamidu.

– Wykładziny polipropylenowe – najtańsze, dlatego stosowane często w obiektach o niższym standardzie: schroniskach, hostelach, obiektach wczasowych i hotelach 1-gwiazdkowych i z takim standardem się kojarzące. Choć można je też spotkać w obiektach nawet średniej kategorii, ale zazwyczaj starszych, lub tych, w których właścicielowi zabrakło budżetu w ostatniej fazie inwestycji i starał się oszczędzać na wszystkim. Co potem odbija się na jakości świadczonych usług i nawet niewymagający goście szybko to zauważają. Wykładziny polipropylenowe mają mniej elastyczne włókna, przez co są bardziej podatne na odkształcenia.

– Wykładziny poliamidowe – nieco droższe, najczęściej polecane przez dostawców do obiektów hotelowych. Mają one bardziej elastyczne włókna, dzięki czemu charakteryzują się dużą wytrzymałością mechaniczną na tarcia i ścieranie.

– Wykładziny wełniane – najdroższe, stosowane głównie w obiektach o najwyższym standardzie, hotelach butikowych, a także w wielu sieciach, które często mają je zapisane w swoich tzw. manualach obowiązujących też franczyzobiorców, gdzie dokładnie opisane są warunki, jakie musi spełniać wyposażenie. Często dopuszczają też mieszankę o składzie runa 80 proc. wełny z 20 proc. poliamidu, który wzmacnia ich podatność na ścieranie, a jednocześnie czyni taki rodzaj wykładziny tańszym. Główną cechą wykładzin wełnianych jest elastyczność i sprężystość. Dzięki niełamliwym włóknom są najbardziej odporne na odkształcenia, ale z drugiej strony bardziej podatne na ścieranie. Zapewniają dobrą izolację cieplną i dźwiękową. No i mają największe walory estetyczne, są miękkie i przyjemne w dotyku, nadają pomieszczeniom bardziej ekskluzywny charakter. Naturalna zawartość wilgoci w wełnie nadaje wykładzinom doskonałe właściwości antyelektrostatyczne, a wykładziny z nich wykonane stają się stabilizatorem wilgotności powietrza w pomieszczeniu: przy zbyt dużej wilgotności jej nadmiar jest przyjmowany przez włókna, zaś przy zbyt suchym powietrzu zgromadzona wcześniej wilgoć jest oddawana do otoczenia. Jednak trzeba pamiętać, że wykładziny wełniane są bardziej wymagające w czyszczeniu i eksploatacji, gdyż łatwiej przyswajają brud, szczególnie wodę, a także zapachy. Do tego, ponieważ wełna jest produktem naturalnym, jest dobrym środowiskiem dla różnych drobnoustrojów, dlatego może być nieprzyjazna dla alergików. Generalnie dostawcy wykładzin odnotowują tendencję odchodzenia od wykładzin wełnianych na rzecz poliamidowych. Powodów jest kilka, przede wszystkim niższa cena, ale także wyższa trwałość wykładziny, która nie traci gramatury, dłuższa trwałość kolorów, łatwiejsze pranie i mniejsze problemy przy zalaniu.



[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Wiktor Kołakowski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *