Liberalne przywództwo w hotelowym SPA

Autor: Anita Bajdalska
Pojęcie „liberalny” jest kojarzone ze swobodą oraz wolnością w działaniu. Liberalne może być również przywództwo jako jeden ze stylów zarządzania. Opiera się ono na założeniu, że pracownik może sam, bez ingerencji kierownika, zorganizować sobie pracę oraz dobrze ją wykonać. Czy to właściwy sposób przewodzenia personelowi w hotelowych SPA? Liberalne przywództwo często mylone jest z demokratycznym stylem, jednak pomiędzy tymi dwoma rodzajami zarządzania występują bardzo istotne różnice i na pewno nie są to pojęcia tożsame. Demokrata obdarza zaufaniem pracowników, wprawdzie oddaje im inicjatywę, jednak stale nadzoruje pracę i bierze w niej udział, korygując działania. Liberalny przywódca to osoba, która oddaje niemal pełnię władzy swoim podwładnym, zakładając, że będą oni wykonywać swoją pracę zgodnie z posiadaną wiedzą i najlepszymi chęciami. Liberał izoluje się od pracy zespołu i nie kontroluje podległych pracowników. Pracownicy zatem sami wytyczają cele i sposoby ich realizacji przez nikogo nie nadzorowani. Można mieć czasami wrażenie, że w takim zespole nie ma managera, a są jedynie grupy pracowników, które działają na własną rękę. Taka niezależność ma służyć kreatywności, co przekładać się powinno na lepszą jakość i większą efektywność pracy oraz rozwój pracowników. Wydaje się, że założenia są poprawne, ale czy możliwe do realizacji w praktyce? Jak daleko można posunąć się w tej swobodzie, aby nie zakończyło się to pełną katastrofą, czyli kompletnym chaosem? Dobre chęci to za mało Zdarza się, że w określonych sytuacjach warto jest ten styl kierowania zespołem SPA wdrażać, ale na pewno nigdy w pełnym zakresie. Przywództwo „wolnej ręki”, jak nazywany jest liberalny styl zarządzania, sprawdza się tylko w sytuacjach, kiedy mamy do czynienia z bardzo kompetentną kadrą, składającą się w większości z osób posiadających bardzo wysokie kwalifikacje zawodowe oraz interpersonalne. Czyli można go wprowadzić mając pracowników bardzo doświadczonych i wykwalifikowanych. W tym momencie zawsze trzeba sobie zadać pytanie, jakie te doświadczenia są? Czy nie ograniczają się one tylko do dobrze wyglądającego w CV zatrudnienia w utytułowanym obiekcie SPA? Jakich standardów można od takiego pracownika oczekiwa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *