Do SPA zatrudnię

Iwona Jakubiak,
kosmetolog, specjalista zdrowia publicznego

Rekrutacja personelu do SPA to zadanie niełatwe. O ile szefowie HR i firmy doradztwa personalnego mają swoje sposoby na dokonanie selekcji, wiedzy tej często nie posiadają ci, którzy zarządzają małymi i średnimi firmami. Czym się powinni kierować, aby wybrać właściwie, a tym samym nie stracić czasu i pieniędzy?


Pierwsza faza procesu rekrutacji wymaga odpowiedzi na pytanie, jakie stanowisko należy obsadzić i co będzie należało do zadań osoby zatrudnionej. Opis stanowiska powinien zawierać krótkie i jasne sformułowanie dotyczące istoty pracy, czyli m.in. nazwę stanowiska pracy, umiejscowienie go w hierarchii organizacyjnej firmy, wykaz uprawnień i odpowiedzialności oraz niezbędne wymagania kwalifikacyjne do wykonywania powierzonych zadań.


Profil kandydata

Trafnie określony profil osobowy wskazuje, jaka osoba potrzebna jest do właściwego i kompetentnego wykonywania pracy na danym stanowisku. Pomocna może być tu tzw. metoda "7 punktów" Rodgera, wedle której oceniamy znaczenie następujących elementów:

  • cechy fizyczne - zdrowie, budowa ciała, wygląd itd.,

  • osiągnięcia - wykształcenie i doświadczenie zawodowe,

  • ogólna inteligencja i możliwości intelektualne,

  • specjalne uzdolnienia - np. matematyczne, językowe, społeczne,

  • zainteresowania sprzyjające powodzeniu w pracy,

  • dyspozycje psychiczne - typ i cechy osobowości,

  • warunki zewnętrzne - szczególne okoliczności, sytuacja życiowa itp.


Jeśli określimy, jakie cechy w każdym z tych punktów są niezbędne, a które pożądane na danym stanowisku, będziemy mieli gotowy wstępny obraz naszego kandydata. Dobrym pomysłem jest zastosowanie "modelu kompetencji" opartego na cechach oraz nawykach decydujących o sukcesach w ramach konkretnej firmy oraz w odniesieniu do konkretnych klientów. "Cechy" odpowiadają pewnym cechom osobowości, takim jak optymizm czy własna inicjatywa, które są trudne do zdobycia w procesie szkolenia.

"Nawyki" są możliwymi do zmierzenia czynnikami niezbędnymi do odnoszenia sukcesów w pracy, takimi jak planowanie poprzedzające kontakt z klientem, gospodarowanie czasem oraz utrzymywanie kontaktów. Nawyki są możliwe do nabycia poprzez szkolenie. W celu stworzenia właściwego modelu umiejętności należy przeanalizować preferencje kierownictwa, załogi, a nawet klientów, co pozwoli określić profil optymalnych kompetencji kandydata.

Podczas określania idealnego profilu kandydata nie należy dać się ponieść chęc [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Iwona Jakubiak

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *