7 NAJ ROKU

Rok 2009 był dla polskiego hotelarstwa wyjątkowy. Niestety, bardziej w negatywnym znaczeniu. Takiego kryzysu branża nie przeżyła jeszcze nigdy. Z drugiej strony, nie oznacza to, że był to rok porażek. Nie było spektakularnych bankructw czy przejęć.
ht_2010_1-12.jpg
Velaves Spa&Resort Wręcz przeciwnie, na rynku wydarzyło się kilka pozytywnych zjawisk, jak parę ciekawych projektów z łódzkim andel'sem na czele, debiuty nowych marek, bardzo udany sezon letni, poważne zapowiedzi globalnych sieci o szybkim wprowadzaniu nowych hoteli i marek. Wszystko to przedstawiamy w pierwszej edycji Podsumowania Roku Hotelarza, przyznając symboliczne Nagrody Hotelarza i wyróżnienia dla najbardziej pozytywnych wydarzeń i zjawisk roku 2009.
DEBIUT ROKU 1. Andel's Łódź W tej kategorii faworyt był jeden. O łódzkim andel'sie powiedziano już chyba wszystko. A czego nie powiedziano, można znaleźć w Tekście Numeru, w którym rozstrzygamy trzecią edycję konkursu HOTELARZA na Hotel z Pomysłem. W materiale kilka stron dalej znajduje się szczegółowe uzasadnienie przedstawicieli branży. Krótko rzecz ujmując: doskonałe połączenie pofabrycznego zabytku z nowoczesną formą, dobrze dopasowaną do charakteru i ducha miasta.
2. Słoneczny Młyn w Bydgoszczy Ciekawy przykład polskiego hotelu nienależącego do żadnej sieci (oprócz Polish Prestige Hotels), który łączy oryginalność z luksusem. Interesujący pomysł (choć hotele w młynach stają się powoli polską specjalnością), dbałość o szczegóły, ciekawa aranżacja, wysokie standardy, charak- terystyczny element - oryginalny żyrandol z bursztynów zwisający do parteru - wszystko to pokazuje, że polski przedsiębiorca też potrafi zrobić dobry hotel.
3. Monopol Wrocław
Takie obiekty nie mogą znikać z hotelowej mapy Polski i chwała braciom Likusom za to, że je odkupują (od Orbisu) i przywracają im dawną świetność tak jak Grandowi w Łodzi, Monopolowi w Katowicach czy Copernicusowi i Pod Różą w Krakowie. Wyróżnienie: Należąca do Rezidora marka Park Inn, hotelem w Krakowie, śmiało wkroczyła do Polski. Już ogłosiła plany otwarcia kolejnego obiektu we Wrocławiu, a to pewnie nie koniec jej ekspansji. POSTAĆ ROKU Wiesław, Tadeusz i Leszek Likusowie W maju uruchomili we Wrocławiu Monopol, w grudniu stali się właścicielami Grandu w Łodzi. W grudniu wymieniano ich też jako nabywców warszawskiego Prudentiala, w którym ponownie otwarty będzie hotel Warszawa. Nawet największe sieci globalne nie były tak aktywne w ubiegłym roku na polskim rynku hotelarskim jak Likusowie. WYRÓŻNIENIE Jean-Philippe Savoye, Orbis; Tomasz Schoen, Starwood Prezes największej sieci hotelarskiej w Polsce zawsze jest człowiekiem, z którym trzeba się liczyć, bo jego decyzje mają duży wpływ na cały rynek. W ubiegłym roku Orbis zmniejszył swoje zaangażowanie inwestycyjne o ponad połowę, a w tym zmniejszy je jeszcze bardziej, a to i tak sumy, o których wiele inne sieci może tylko pomarzyć. Firma Starwood, którą kieruje w Polsce Tomasz Schoen, dyrektor warszawskiego Sheratona, wykazywała się dużą inicjatywą na rynku, choć nie otworzyła żadnego nowego obiektu (nie licząc oficjalnego otwarcia działającego od roku Sheratona w Sopocie uzupełnionego o Centrum SPA & Wellness i Centrum Konferencyjne). W tym roku przeznaczy 11 mln zł na inwestycje, głównie w odświeżenie stołecznego Sheratona i Bristolu.
GORĄCE MIEJSCE ROKU

1. Kołobrzeg To był na pewno przełomowy rok dla Kołobrzegu, który z miasta sanatoriów, starszych kuracjuszy i emerytów z NRD przeobraził się w nowoczesną miejscowość specjalizującą się w SPA, a wręcz w modnym Medi SPA. Tylko w tym roku otwarto tam kilka dużych hoteli jak Leda SPA, Aquarius SPA, Sand, Diva, Arka skategoryzowoła się jako hotel 4-gwiazdkowy. A to nie koniec inwestycji, w tym roku w Kołobrzegu otworzyć ma się co najmniej jeden obiekt 5-gwiazdkowy (Marina) i jeden 4-gwiazdkowy (Baltic). Kołobrzeg będzie dysponował ponad 1,5-tysięczną bazą pokojową wyższej kategorii dla ponad 3 tys. gości naraz. Teraz pozostaje tylko liczyć na to, że "ludzie to kupią", a miasto to nie przejdzie do kategorii Obawa Roku. Na razie można trzymać kciuki i obserwować, czy oferta ta jest spójnie promowana i komunikowana, a to już jest też działka władz miasta. W każdym razie Kołobrzeg ma szansę stać się stolicą polskiego SPA. Niedługo okaże się, jak ją wykorzysta. 2.Toruń 190-tysięczny Toruń przeżył prawdziwe zatrzesięnie inwestycji i wydarzeń hotelarskich. W ciągu dwóch lat pojawiło się kilka hoteli 4-gwiazdkowych: powstały Bulwar, Solaris, 1231. Helios i Filmar podwyższyły swoją kategorię do czterech gwiazdek. Do tego otwarto Etap, w tym roku pojawi się pierwszy hotel 2-gwiazdkowej sieci B&B, nieopodal centrum powstać ma hotel w budynku kasyna wojskowego. Zaczęła się budowa 4-gwiazdkowego Wodnika w miejscu dawnego kompleksu basenowego. Cały czas mówi się o inwestycji w najlepszej lokalizacji w Starym Browarze, gdzie powstać mógłby hotel 5-gwiazdkowy. I miastem tym zainteresowane są sieci wchodzące lub rozwijające swoje działania w Polsce jak Hilton, NH Hotels, Best Western, Marriott, Warimpex, Choice Hotels. 3. Mikołajki/Kraków W ciągu kilku miesięcy ogłoszono dwie duże inwestycje w Mikołajkach i okolicach. Sheraton przygotowuje w Tałtach kompleks apartamentowo-hotelowy na 350 pokoi budowany przez Europejski Fundusz Hipoteczny, a w samych Mikołajkach powstaje inny 5-gwiazdkowy hotel na 300 pokoi budowany przez spółkę INPRO. A jest tam już od dawna Gołębiewski ze swoimi 460 pokojami. Krakowa nie mogło zabraknąć w tej kategorii, bo tam cały czas coś się dzieje w hotelarstwie. W ub.r. otwarto 4-gwiazdkowe Park Inn, Kossak, Swing i 3-gwiazdkowego Konrad, sprzedano 5-gwiazdkowego Radissona i 4-gwiazdkowego andel'sa. Na ten rok zapowiedziane są otwarcia Hilton Garden Inn, 5-gwiazdkowego Unicusa na św. Marka, Kongresowego przy ul. Dąbskiej, Pantheona na Nowohuckiej, a także 4-gwiazdkowego Centrum przy ul. Jana Pawła II. A do tego stoją już wybudowane Ibis i Etap niedaleko dworca kolejowego. 333 Wyróżnienia: Bydgoszcz, Wrocław, Gdańsk, Katowice
Bydgoszcz - dobry klimat dla hotelarstwa i potencjał; dobrze rozwija się 5-gwiazdkowa Bohema, otwarto ciekawy 4-gwiazdkowy Słoneczny Młyn, w przyszłym roku pojawi 4-gwiazdowy Holiday Inn. Bydgoszcz to rezerwowa baza noclegowa dla Poznania i Gdańska podczas Euro i dla Łodzi przy większych imprezach. Naturalne miejsce dla spotkań delegatów podczas polskiej prezydencji w UE w drugiej połowie 2011. Tym bardziej, że niedaleko mieszka Radosław Sikorski. A władze miasta wspierają hotelarstwo, zwalniając od tego roku nowobudowane hotele z podatku od nieruchomości
Wrocław - dwa nowe hotele 5-gwiazdkowe (Monopol, The Granary), kolejny w 2010 (Platinum Palace), duża inwestycja pod marką Hiltona i spora w Hilton Garden Inn, kilka projektów hoteli 4- i 3-gwiazdkowych m.in. przy ul. Kurkowej, Wróblewskiego, w kompleksie Justin Center, przy Ofiar Oświęcimskich i Włodkowica. Widać ruch w interesie, chociaż niepokojące jest, że nie udają się próby sprzedaży działek pod hotele 5-gwiazdkowe.
Gdańsk - 5-gwiazdkowy Radisson i 4-gwiazdkowy Qubus; w tym roku otwarcie Hiltona; inwestycje IBB w kamienice przy Długim Targu; zapowiedziany 3-gwiazdkowy hotel przy ul. Grodzkiej, hotel w kompleksie biurowym Arkońska. Więc ładnie się to tam wszystko rozwija włącznie z Wyspą Spichrzów.
Katowice - to może być gorące miejsce roku 2010. Otwierają się tam Best Western, Angelo, niedawno otwarty został Hotel System, który wszedł do sieci Choice Hotels pod marką Quality, powstaje 3-gwiazdkowy hotel w kamienicy przy Sokolskiej. W ciągu kilkunastu miesięcy baza hotelowa zwiększy się tam o ponad 1000 łóżek. SIEĆ ROKU 1. Starwood Wprawdzie w ub.r. nie został otwarty żaden nowy obiekt hoteli Starwood, ale była to najaktwyniejsza sieć pod względem marketingowym i promocyjnym, próbując ściągnąć klientów w trudnych czasach. Prawie co miesiąc pojawiały się nowe promocje cenowe i akcje marketingowe. Do tego Starwood zapowiedział inwestycje rzędu 11 mln zł tylko w tym roku na odświeżenie Bristolu i Sheratona w Warszawie, otworzył centrum SPA i obiekt konferencyjny przy Sheratonie w Sopocie, co domknęło ten projekt. W przyszłym roku ma otworzyć 5-gwiazd [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *