Świadczenia od zagranicznych kontrahentów a podatek w Polsce

Autor: Małgorzata Nicewicz, Anna Szczepaniec
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży hotelowej korzystają niekiedy z nabywanych od zagranicznych kontrahentów świadczeń, takich jak usługi reklamowe, szkoleniowe albo doradcze czy licencji na sprzęt lub oprogramowanie. Niekiedy organy podatkowe domagają się potrącenia podatku u źródła w Polsce od wynagrodzeń wypłacanych zagranicznym kontrahentom. Czy słusznie? W jakich sytuacjach hotelarze powinni pobierać podatek u źródła? Co do zasady nierezydenci podlegają opodatkowaniu w Polsce tylko od dochodów osiągniętych na terytorium Polski. W przypadku usług nabywanych od zagranicznych kontrahentów (nierezydentów) pierwszym krokiem do oceny konieczności pobrania podatku u źródła jest odpowiedź na pytanie, czy dochód zleceniobiorcy faktycznie osiągany jest na terytorium Polski. Szczególne wątpliwości mogą się pojawiać w odniesieniu do tzw. usług niematerialnych. W przypadku nabywania usług niematerialnych od podmiotu zagranicznego (nierezydenta) często zleceniobiorca faktycznie nie wykonuje żadnych działań w Polsce, a jedynie przesyła tutaj wyniki swojej pracy (opracowanie, analiza). W oczach niektórych nabywców jest to wystarczający powód, by uznać, że usługa nie jest w ogóle wykonywana w Polsce, a co za tym idzie – nie ma obowiązku potrącania tutaj podatku u źródła. Taka argumentacja bywa jednak niekiedy stosowana na wyrost – przez zleceniodawców chcących uniknąć obowiązku poboru podatku u źródła. Podkreślają oni, że zamawiają usługi za granicą i tam też będą z nich korzystać, a jedynym łącznikiem z Polską jest otrzymywana z tego kraju zapłata. Zatem brak jest podstaw do twierdzenia, że zleceniobiorca nie mający siedziby ani zakładu na terytorium Polski, osiągnął z tytułu świadczenia takich usług dochód na terytorium Polski. Z kolei część organów podatkowych twierdzi, że zagraniczni zleceniobiorcy osiągają dochód na terytorium Polski w każdej takiej sytuacji, gdyż to właśnie z Polski następuje wypłata wynagrodzenia za usługę. Rozbieżności w orzecznictwie Orzecznictwo sądów administracyjnych jest w tym zakresie niejednolite i nie pozwala na jednoznaczne rozstrzygnięcie sporu między organ [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *