10 najważniejszych ludzi w branży hotelarskiej

Autor: Rafał Szubstarski
Co to jest branża hotelarska? Tak naprawdę na końcu to gra kilkunastu globalnych sieci o podział rynku. To one go kształtują, wyznaczają trendy, wprowadzają nowe produkty, odpowiadają na ruchy konkurencji, dostosowują swoje pomysły i inwestycje do zmian w światowej gospodarce i demografii. A na ich czele stoją prezesi, którzy podejmują te strategiczne decyzje. Przedstawiamy subiektywny ranking „Hotelarza” – kim jest „Dziesięciu najważniejszych ludzi w branży hotelarskiej”. 1. Christopher J. Nassetta, prezes i dyrektor generalny Hilton Worldwide Autor największego w dziejach branży hotelarskiej debiutu giełdowego na New York Stock Exchange, gdzie sprzedał 11,5 proc. akcji za blisko 2,5 mld dolarów, co uczyniło Hilton Worldwide najbardziej wartościową siecią hotelarską na świecie z kapitalizacją na poziomie 19,7 mld dolarów. Akcje zadebiutowały w grudniu ubiegłego roku po 20 dolarów, obecnie kosztują ponad 25 dol. Teraz planuje sprzedać kolejnych dziewięć procent za podobną cenę. Christopher J. Nassetta (lat 50) dołączył do Hiltona w 2007 roku, wyznaczony przez fundusz Blackstone, który chwilę wcześniej kupił sieć za 25 mld dol. Połączono wówczas spółki Hilton Hotels, działającą tylko w USA i Hilton International, działającą na rynkach zagranicznych w Hilton Worldwide. Od tego czasu trwa ciągły rozwój sieci. W tym okresie Nassetta wprowadził na inne kontynenty takie marki jak DoubleTree by Hilton, Hilton Garden Inn, Hampton by Hilton, a także Waldorf Astoria. Sieć wprowadziła też ostatnio nowe brandy: lifestylową markę z wyższego segmentu Canopy by Hilton i soft brand Curio – Collection by Hilton, a wcześniej w USA aparthotelową Home2Suites. Niewątpliwie kolejne ruchy Christophera Nassetty wpływają na kształt rynku. Na ogłoszenie szczegółów nowej marki Canopy cała branża czekała z niecierpliwością od miesięcy. Fundusz Blackstone aktywny jest też cały czas na rynku przejęć i sprzedaży. Ostatnio sprzedano kultowy nowojorski Waldorf Astoria Chińczykom za dwa miliardy dolarów (dwa miliardy dolarów!), a i tak Hilton zarządzać nim będzie przez następne 100 lat. Akcjonariusze muszą być chyba zadowoleni z pracy prezesa. Tylko w Europie w budowie jest 25 tys. pokoi pod markami Hiltona. Te i inwestycje w innych regionach czynią z Hilton Worldwide jedną z najbardziej ekspansywnych sieci na świecie. Obecnie dysponuje ona 690 tys. pokoi w 4,2 tys. hoteli w 93 krajach. Zarobki Christophera Nassetty w ubiegłym roku wyniosły 2,3 mln dolarów (w tym 850 tys. pensji podstawowej), a w tym roku mają wzrosnąć o akcje Hiltona i podwyżkę pensji do 1,2 mln. Przed dołączeniem do Hiltona od 2000 roku pełnił funkcję prezesa i dyrektora generalnego Host Hotels & Resorts, Inc., największego właściciela hoteli luksusowych i wyższej kategorii w USA, gdzie rozpoczął pracę w 1995 roku. Wcześniej był współzałożycielem Bailey Capital Corporation w 1991 roku; w spółce tej odpowiedzialny był za prowadzenie inwestycji w nieruchomości i firmy doradcze. Przed założeniem Bailey Capital Corporation spędził siedem lat pracując dla The Oliver Carr Company, gdzie ostatecznie zajmował stanowisko dyrektora ds. rozwoju. Odpowiedzialny był za wszystkie działania związane z rozwojem i działania pochodne w jednej z największych firm w branży nieruchomości w regionie środkowego Atlantyku. Jest absolwentem University of Virginia McIntire School of Commerce ze specjalnością finanse. 2.Arne M. Sorenson, prezes i dyrektor generalny Marriott In ternational Arne M. Sorenson (l. 55) jest dopiero trzecim w ponad 80–letniej historii firmy prezesem Marriotta, po J. Willardzie Marriocie i jego synu J.W. „Billu” Marriocie Juniorze. Czyli można go traktować jak wnuka założyciela sieci. I to już mówi samo za siebie o jego kompetencjach i wpływie na globalny rynek hotelarski. Dołączył do Marriott International w 1997 roku i był m.in. dyrektorem ds. operacji i rozwoju w Europie kontynentalnej, dyrektorem finansowym sieci, wiceprezesem ds. operacyjnych, a od 2012 roku, po przejściu Billa Marriotta w wieku 80 lat na emeryturę, kieruje całą siecią. W 2013 roku zanotowała ona blisko 13 mld dol. przychodów, o osiem proc. więcej niż rok wcześniej (Arne M. Sorenson zarobił 9,1 mln dol., w tym 1,2 mln pensji i 1,9 mln jako bonus czyli 3,1 mln w gotówce oraz 3 mln w opcjach na akcje i 2,9 mln w akcjach). Marriott cały czas wykazuje się innowacyjnością i dynamiką rozwoju, wprowadzając w ostatnich latach kilka nowych marek, wyznaczających kierunki branży hotelarskiej. W tym roku wprowadzano innowacyjną markę w średnim segmencie: – Moxy – hi-techową i designerską z wielofunkcyjnymi powierzchniami wspólnymi, skierowaną dla gościa bardziej ekonomicznego, ale wymagającego najwyższych standardów technologicznych i nowoczesnej aranżacji wnętrz. A wcześniej: – AC Hotels by Marriott w 2011 roku – marka powstała w ramach współpracy z siecią AC Hotels z 90 hotelami w Hiszpanii, Portugalii i Włoszech, celem było połączenie rozpoznawalnej na rynku w Europie Południowej miejskiej marki lifestylowej z globalną platformą dystrybucji Marriotta (niektóre z hoteli AC weszły pod markę Autograph). – Autograph Collection w 2010 roku – jeden z pierwszych w branży soft brand, składający się z niezależnych, ekskluzywnych hoteli i luksusowych obiektów wypoczynkowych, luźno związanych z marką, bardziej z dystrybucją przez sieć (potem pojawiły się m.in. Qourvus Collection Carlson Rezidor, Curio Hilton, BW Premier Collection). – Edition w 2008 roku – sieć luksusowych hoteli butikowych, indywidualnie zaprojektowanych przez słynnego hotelarza Iana Shragera, to była jedna z pierwszych w branży butikowych marek lifestylowych z wyższego segmentu Do 2015 roku Marriott chce mieć 80 tys. pokoi hotelowych w Europie. To podwojenie stanu posiadania z 2010 roku, osiągane m.in. przez wprowadzenie nowych marek i ekspansywną politykę sieci. Marriott działał do niedawna tylko w segmencie hoteli Upscale i Luxury (m.in. Ritz–Carlton, JW Marriott, Bulgari). Dlatego wprowadzenie Moxy, wspólnie z IKEA, było przełomem w strategii sieci, a jednocześnie świetnym dopasowaniem się do obowiązującego obecnie w branży trendu. Łącznie do sieci należy 4,3 tys. hoteli pod 18 markami w ponad 70 krajach (dwa w Polsce). A Marriott International jest jednym z głównych rozgrywających na rynku hotelarskim, również ze względu na wprowadzanie drobniejszych innowacji np. technologicznych i społecznościowych. Przed dołączeniem do Marriotta, Arne M. Sorenson był m.in. partnerem w firmie prawniczej Latham & Watkins w Waszyngtonie, specjalizując się w połączeniach i przejęciach. Jest absolwentem University of Minnesota Law School i Luther College w Decorah, Iowa. 3.Frits van Paasschen, prezes i dyrektor generalny Starwood Hotels & Resorts Starwood jest jednym z najważniejszych graczy na globalnym rynku hotelarskim [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

3 komentarze do “10 najważniejszych ludzi w branży hotelarskiej

  1. Oczywiście: Element w przypadku Starwood, a Edition w przypadku Marriott Int. Przepraszamy za przejęzyczenie

Skomentuj Redakcja Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *