SPA trendy: czas hammamu i Facebooka

Autor: Krzysztof Olszewski
Ten sezon będzie rokiem hammamu w kompleksach odnowy na świecie – przewidywała na początku amerykańska firma doradcza Spa Finder. Moda na ten arabsko-turecki rytuał kąpielowy dociera także do Polski. A skąd dowiemy się o tym, że nasze ulubione SPA dysponuje już hammamem? Oczywiście z serwisu społecznościowego.

ht_2010_05-12.jpg

Umieszczenie informacji z życia naszego ośrodka na Facebooku czy Twitterze to kolejny zauważalny trend na rynku SPA.


Klienci uwielbiają hammany

- Klienci uwielbiają hammany lub też, jak kto woli, z tureckiego hamamy, ze względu na to, że mogą przenieść rytuały znane im z podróży po krajach Bliskiego Wschodu do zacisznego i komfortowego ośrodka i tam oddawać się przyjemnościom przez długie godziny – przekonuje Susie Ellis, szefowa Spa Findera. – Z kolei właściciele SPA stawiają na orientalne przyjemności ze względu na to, że przyciągają one nowością, nie opatrzyły się jeszcze gościom i dodatkowo można za nie zażądać stawki raczej z górnej półki. Rytuały hammam spotkamy oczywiście w najlepszych hotelach krajów arabskich, np. One and Only w Dubaju czy też La Mamounii w marokańskim Marrakeszu. Ten ostatni hotel przeszedł ostatnio modernizację prowadzoną pod nadzorem Jacquesa Garcii, który zaprojektował również wnętrza paryskiego hotelu Costes. Przy tej okazji do SPA menu wprowadzono również rytuały hammam, które odbywają się teraz w przepięknych wnętrzach. Ten utrzymany w mauretańskim stylu obiekt został otwarty w 1923 roku i był podarunkiem ówczesnego sułtana Muhammada III dla swojego syna księcia Mamouna. Szybko zyskał sobie sławę niezwykle eleganckiego miejsca i przyciągał znakomitości z całego świata. To o otoczonej przez wspaniałe ogrody Mamounii Winston Churchill powiedział, że jest „najwspanialszym miejscem na ziemi”. Z biegiem lat hotel zmienił nieco swój egzotyczny charakter – w 1986 roku pojawiły się w nim m.in. meble art deco, a sala balowa została udekorowana na wzór znany z francuskiego transatlantyku Normandie.


Dla nieco młodszych gości

Garcia został poproszony przez właściciela, aby po renowacji wnętrza SPA przyciągały nieco młodszych gości. Projektant, który bywał w Mamounii przez 30 laty, uznał, że cel ten będzie można osiągnąć przez powrót do klasycznych wnętrz w stylu mauretańskim, które będą stanowić idealną scenerię dla rytuałów takich jak hammam. Na ścianach znalazły się m.in. zellige (kolorowe mozaiki) oraz tynki artystyczne tadelakt, które powstają z żółtek jajek i limonki. Wprowadził również elementy charakterystyczne dla architektury mauretańskiej, takie jak mashrabiya, czyli tradycyjne okna przesłonięte lekkimi, drewnianymi kratownicami. Aby całość rzeczywiście nosiła miejscowy charakter, nad pracami rzemieślników czuwali marokańscy majstrowie zwani maalem. Jednak hammam to nie tylko kraje Maghrebu i Bliski Wschód. Moda na ten rytuał dociera także do największego rynku SPA na świecie – USA. W tym roku wprowadzono je m.in. do Drift Spa w Palms Place oraz hoteli Mandarin Oriental w Las Vegas oraz InterContinental w Montelucia w Arizonie. Także nowy hotel Donalda Trumpa – Trump Soho na Manhattanie – będzie miał luksusowy hammam, oddzielny dla kobiet i mężczyzn.


A w Polsce?

Jak na tle tego światowego trendu prezentuje się Polska? – Moda na hammam powoli dociera także do naszego kraju. Mamy już te rytuały w takich obiektach jak Hotel & Spa Stary Dziwnów, w Jeleniej Strudze w Kowarach i Wrocławiu, czy też Aqua Park Olsztyn przy hotelu W [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *