Struktura hotelu, cz. 1

Autor: Piotr Dominik
Piotr Dominik
jest kierownikiem Katedry

Hotelarstwa i Gastronomii w Wyższej
Szkole Ekonomicznej AlmaMer


Określając wielkość hotelu, jego rodzaj, standard oraz potencjał usługowy, już na etapie planowania należy przewidzieć liczbę pracowników wchodzących w skład poszczególnych służb.






Organizacja wewnętrzna hotelu uzależniona jest od typu obiektu, kategorii i jego wielkości. Zgodnie z przyjętą w branży klasyfikacją, obiekty hotelowe można podzielić ze względu na ich wielkość na:
  •  hotele małe, do 100 pokoi,
  •  hotele średnie, od 100 do 350 pokoi,
  •  hotele duże, posiadające ponad 350 pokoi.

Wielkość hotelu ma podstawowe znaczenie, jeżeli chodzi o określenie liczby pracowników obsługujących poszczególne działy hotelowe. Ale istotny jest również fakt, jakie usługi hotel świadczy w ramach swoich struktur i za pośrednictwem zatrudnionych na stałe pracowników, a jakie usługi świadczone są przez firmy zewnętrzne.


Zatrudnienie trójstronne

Hotele coraz częściej decydują się na tzw. zatrudnienie trójstronne, które polega na tym, że w nawiązaniu, a następnie realizacji stosunku zatrudnienia uczestniczą trzy strony. Wśród rodzajów zatrudnienia trójstronnego na szczególną uwagę zasługują:
  •  subkontrakt, zwany outsourcingiem,
  •  wypożyczenie pracowników oraz
  •  praca organizowana przez agencje pracy tymczasowej (leasing pracowniczy).
Powszechnie stosowany subkontrakt polega na tym, że pewne prace, które nie należą do zakresu działalności podstawowej pracodawcy, są powierzane innym podmiotom. Jednostki te zatrudniają pracowników, których delegują do wykonywania pracy na rzecz usługodawcy. Organizacja pracy polega na podziale pracy i zadań według specjalizacji zawodowych.


Z podziałem pracy mamy do czynienia wówczas, gdy czynność ta jest jednorodna, a jej zakres jest zbyt duży do opanowania przez jedną osobę (np. podawanie potraw na dużej sali konsumenckiej lub przygotowanie dużej liczby pokoi opuszczonych przez gości). Podział zadania polega na wykorzystaniu specjalistycznych umiejętności pracowników i ich wprawy, np. we wprowadzeniu korespondencji lub udzielania informacji telefonicznej w językach obcych. Poprawna organizacja pracy ma na celu:  ustalenie, jakie stanowiska są niezbędne do realizacji danego zakresu pracy, i opracowanie planu stanowisk z określeniem ich wzajemnej relacji,  ustalenie, jakie zasady i kompetencje są objęte danym stanowiskiem, opracowanie opisu każdego stanowiska. Sześć kroków planowania Planowanie zasobów ludzkich polega na ustaleniu działań, jakie nale [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *