Jak przygotować plan ekonomiczno-finansowy

Autor: Adam Pilczuk
ht_2010_08-3.jpgAutor jest ekspertem z zakresu
finansowania inwestycji hotelowych
w firmie MoneyCenter


Bank udzieli kredytu temu, kto jest wiarygodny, a jego inwestycja w Hotel zapewni prawidłową obsługę kredytu. Wiarygodność to dane finansowe przedsiębiorcy, przedstawione w sposób jasny, czytelny i pełny, a dobry plan ekonomiczno-finansowy to klucz do wiarygodności.



Prognoza ekonomiczno-finansowa jest niezbędnym elementem do zapewnienia finansowania naszej transakcji. Inwestor w swojej analizie finansowej przedstawić powinien następujące projekcje:


Projekcje przychodów w pierwszych trzech latach funkcjonowania obiektu hotelowego w układzie miesięcznym w rozbiciu na segmenty:
  • korporacyjny
  • indywidualny
  • grupowy
  • rezerwacji internetowych

Zastosowanie takiego układu ma na celu pokazanie bankowi, jak Hotel dochodzi do pełnej zdolności operacyjnej przy zróżnicowanym segmencie klienta.


Projekcja kosztów w pierwszych trzech latach w układzie miesięcznym w rozbiciu na detale:
  • koszty wynagrodzeń działów operacyjnych generujących sprzedaż (gastronomii, recepcji, pokoi),
  • koszty bezpośrednie działów operacyjnych (materiały, w tym koszt surowca gastronomicznego, usługi, podatki, reklama, reprezentacja),
  • koszty wynagrodzeń działów wspomagających sprzedaż (marketing, administracja, dział techniczny),
  • koszty pozostałe działów wspomagających sprzedaż (materiały, usługi, podatki, pozostałe),
  • koszty mediów (energia, woda itd.). Projekcja spłat kredytu np. w systemie annuitetowym (wszystkie raty równe)

Wyliczanie kosztów amortyzacji według metody liniowej na wszystkie lata amortyzacji, co wiąże się z:
  • wyliczeniem wszystkich wydatków związanych z zakupem wyposażenia hotelu,
  • wydatkami na majątek trwały, w tym budynki, urządzenia techniczne oraz flotę samochodową.

Projekcja rachunku zysków i strat w układzie 3-letnim, do końca spłaty kredytu (np. 15 lat) po uwzględnieniu spłaty rat kredytu. Jest to niezbędne do pokazania, jak hotel będzie generował zyski w poszczególnych latach dochodzenia do pełnej zdolności operacyjnej, spłacając jed [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *