Rewolucyjna zmiana algorytmu

Autor: Marek Kaczmarek, Jakub Przewoźny
21 kwietnia Google wprowadza bardzo ważną zmianę, która w znacznym stopniu wpłynie na wyniki wyszukiwania hoteli – nowy algorytm, którego zadaniem będzie ocena zgodności stron internetowych z urządzeniami przenośnymi. Co to oznacza dla hotelarzy? Z najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania znikną witryny, które nie wyświetlają się poprawnie na ekranach smartfonów czy tabletów.



Dalsza ekspansja urządzeń mobilnych w 2015 roku staje się faktem. Google wprowadza rewolucję, która przyspieszy ten trend i zmusi hotele do bardziej dynamicznych działań.

Wpływ na wyniki wyszukiwania

Jak zapowiadają eksperci Google, dzięki nowemu algorytmowi użytkownikom mobilnym częściej prezentowane będą strony responsywne (RWD – responsive web design) i specjalne wersje mobilne, czego wynikiem będzie ogólny wzrost jakości wyszukiwanych treści. Już wcześniej tego typu strony były w różny sposób oznaczane przez Google, co mogło wskazywać na planowaną większą zmianę w tym obszarze. Nie spodziewano się jednak aż tak zdecydowanego posunięcia, które dla wielu specjalistów okazało się sporym zaskoczeniem. Warto jednak zaznaczyć, że pierwszy raz w historii przedstawiciele korporacji z Mountain View poinformowali o planowanych zmianach w algorytmie ze stosunkowo sporym wyprzedzeniem, tym samym dając czas na dostosowanie się do wytycznych. Ulepszenie od Google wpłynie najprawdopodobniej tylko na mobilne wyniki wyszukiwania, choć wciąż trwają na ten temat powszechne spekulacje. Nie wykluczone jest uznanie jakości mobile friendly za jeden z czynników rankingowych również w desktopowej wersji wyszukiwarki, co może nadejść z czasem.

Jak sprawdzić czy strona hotelu jest przystosowana?

Google udostępniło specjalne narzędzie, dzięki któremu można w łatwy sposób sprawdzić, czy dana strona spełnia wszystkie wymogi i pomyślnie przechodzi test zgodności z urządzeniami przenośnymi. Aby z niego skorzystać wystarczy wejść na stronę http:// www.google.com/webmasters/tools/mobilefriendly/ i w wyznaczonym do tego polu wpisać adres swojej witryny internetowej. Po kliknięciu przycisku ANALIZUJ otrzymamy raport na temat jej dopasowania do smartfonów i tabletów. Jeśli strona pomyślnie przechodzi test, czy to oznacza, że nie ma się czego obawiać? Generalnie nie ma. Warto jednak, aby jeszcze raz dokładnie sprawdzić nie tylko stronę główną, ale też podstrony witryny i szczegółowo przeanalizować wszystkie pojawiające się komunikaty. Ponadto należy zastanowić się nad dodatkową optymalizacją strony mobilnej swojego obiektu, aby walczyć o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na urządzeniach przenośnych. Niestety pomyślne przejście testu nie jest równoznaczne z najlepszą pozycją w Google, o którą jak wiadomo warto walczyć. Na tym etapie można rozważyć skonsultowanie się ze specjalistą i wraz z nim omówić optymalizację witryny pod względem SE O, aby nie obawiać się o spadek zainteresowania stroną, a co gorsza liczby rezerwacji. Jeśli hotelowa strona nie przeszła pomyślnie testu zgodności, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że po 21 kwietnia jej widoczność będzie mniejsza lub spadnie bardzo istotnie. Dlatego trzeba podjąć działania, w celu przystosowania się do nadchodzących zmian: albo popracować nad stroną, którą już się posiada, albo stworzyć dedykowaną, nowoczesną stronę mobilną lub responsywną (RWD). Która z tych opcji będzie lepszym rozwiązaniem?

Nowa strona mobilna czy responsywna

Według statystyk Profitroom ponad 12 proc. rezerwacji w 2014 roku pochodziło z kanału mobilnego i wielkość ta wzrosła praktycznie o 100 proc., w stosunku do poprzedniego roku. Warto więc zainwestować czas i pieniądze w stronę mobilną przystosowaną do wytycznych Google, aby nie stracić potencjału drzemiącego w urządzeniach mobilnych i szybko uzyskać zadowalający zwrot z inwestycji. Witryny RWD tworzone są z myślą o wszystkich urządzeniach, będąc pewnym kompromisem między bogatą warstwą wizualną a szybkością działania. Natomiast strony mobilne są w tym względzie bezkompromisowe – od początku do końca projektowane z myślą o małych ekranach i wysokiej wydajności. Dlatego w przypadku tworzenia strony internetowej od podstaw, warto od razu zainwestować w wersję responsywną i zapewnić optymalne wsparcie wszystkich typów ekranów. Jeżeli jednak posiadamy w miarę nową witrynę, nieprzystosowaną jeszcze do urządzeń mobilnych, dobrym rozwiązaniem będzie strona mobilna.




Technologia RWD na stronie Hoteli WAM…

Sieć Hotele WAM uruchomiła nową wersję swojej strony internetowej z zastosowaniem technologii RWD (responsive web design), dzięki której wygląd strony i jej układ automatycznie dostosowują się do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest przeglądana (komputer, tablet czy smartfon). Użytkownicy strony w przejrzystej formie mogą znaleźć na niej informacje o położeniu hoteli (dane GPS), kontakcie do nich, świadczonych usługach oraz dostępnych promocjach wraz z główną mapą pokazującą rozmieszczenie obiektów na terenie Polski. Dzięki zastosowaniu czytelnej ikonografii od razu widzą, jakie jest wyposażenie obiektów. Mogą też zarezerwować pokój za pośrednictwem panelu rezerwacyjnego, którego wygląd i funkcjonalność zostały przygotowane we współpracy z twórcą modułu firmą Profitroom. Nowym elementem na stronie jest panel rezerwacyjny dla klientów biznesowych. Firmy i biura podróży współpracujące z Hotelami WAM mogą też liczyć na skierowane tylko do nich akcje promocyjne. Hotele WAM komunikują się ze swoimi klientami za pośrednictwem profili prowadzonych na portalach społecznościowych jak Facebook, Google+ czy Pinterest, w związku z czym na nowej stronie znalazły się odnośniki do tych serwisów. Na stronie prezentowane są również opinie klientów o poszczególnych hotelach z portalu Tripadvisor. Można się też na niej zapoznać się z wydarzeniami w danym mieście i jego głównych atrakcjach oraz ciekawostkach związanych z miastem i jego najbliższą okolicą. W skład sieci Hotele WAM wchodzi 17 obiektów (15 hoteli, głównie 3- i 2-gwiazdkowych oraz Zamek Czocha na Dolnym Śląsku i Cassubia w Helu)

...i Best Western Portos

Best Western Hotel Portos w Warszawie uruchomił nową stronę www według konceptu City Hotel – hotelu wtopionego w tkankę miejską. Nową witrynę oparto o technologię RWD. Wygląd strony uatrakcyjniają krótkie formy filmowe, które nakręcono specjalnie na potrzeby witryny. Satoria Group, do której należy Best Western Portos, wcześniej wprowadziła odmienione strony internetowe dla hoteli Best Western Felix i Start Hotel Atos.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *