Nieograniczone możliwości wykładzin

Autor: Rafał Szubstarski
ht_2010_09-83.jpgCo sprawia najwięcej problemów hotelarzom przy wyborze wykładzin? Na co zwracać uwagę podejmując decyzję? Kto powinien się tym zajmować w hotelu? Ile kosztuje wyposażenie przeciętnego hotelu w wykładziny i jakie są koszty dodatkowe?


Kluczową kwestią przy wyborze wykładzin do hotelu jest to, aby wybrać wykładzinę… hotelową, a nie domową, choć ta druga jest tańsza. Wykładziny przeznaczone do hoteli charakteryzują się większą wytrzymałością, odpornością na ścieranie, zaplamienia, zniekształcanie i uszkodzenia mechaniczne oraz niezbędnymi atestami, dzięki czemu są w stanie wytrzymać codzienne udeptywanie nie tracąc swoich właściwości. − Wykładziny hotelowe wyróżnia, obok wyjątkowej trwałości i odporności na duże natężenie ruchu, dość duża gramatura i wysokość runa oraz ciekawa kolorystyka, a także zdolność tłumienia efektów akustycznych – tłumaczy Angelika Popiołek, koordynator ds. marketingu i PR w firmie Komfort. − Niektórzy właściciele małych hoteli czy pensjonatów nie doceniają znaczenia, jakie ma dla gości podłoga w hotelu. Wolą przeznaczyć większe budżety na wystrój wnętrz niż na dobre jakościowo wykładziny. Tymczasem odpowiedniej klasy wykładziną można zatuszować pewne niedoskonałości pomieszczeń oraz wizualnie stworzyć wrażenie obiektu o wyższym standardzie i otworzyć go na grupę bardziej wymagających gości.


Ścieralność i trudnopalność

Podstawowym parametrem, który musi spełniać hotelowa wykładzina dywanowa, i tego należy szukać w jej specyfikacji, jest norma określająca jej wytrzymałość, czyli odporność na zużycie. Musi ona posiadać klasę 31, 32 lub 33 (klasy od 21 do 24 przeznaczone są na rynek konsumencki, a 34–35 dotyczą płytek ceramicznych).
  • Klasa 31 – do pomieszczeń o niskim natężeniu ruchu,
  • Klasa 32 – do większości pomieszczeń o wykorzystaniu komercyjnym,
  • Klasa 33 – do miejsc o dużym natężeniu, przestrzenie publiczne, restauracje, schody; zapewnia odporność na kółka walizek, wózków, krzeseł.

Do zastosowania na schodach nadają się tylko wykładziny oznaczone specjalnym piktogramem informującym o dopuszczeniu do montowania na schodach w obiektach publicznych. Drugim niezbędnym parametrem jest atest przeciwpożarowy, bez którego inspekcja przeciwpożarowa nie dopuści hotelu do użytkowania. System badania reakcji na ogień i klasyfikacji ogniowej dla materiałów wykończeniowych stosowany w UE obejmuje 39 klas na siedmiu głównych poziomach od A1, A2, B, C po F.



Cezary Ławida, Maltzahn Carpets

8 rad dla Inwestorów kupujących wykładziny hotelowe
  • 1. Proszę na wstępie podjąć decyzję, czy chcecie Państwo mieć w hotelu wykładziny wełniane czy poliamidowe
  • 2. Proszę ustalić, jak szybko chcecie Państwo wymieniać następny raz wykładziny – w zależności od odpowiedzi proszę ustalić budżet na zakup wykładzin
  • 3. Proszę znaleźć 3−5 firm reprezentujących producentów specjalizujących się w wykładzinach hotelowych – proszę sprawdzić ile lat i na jakich rynkach istnieje producent, a ile firma reprezentująca producenta w Polsce. (internet)
  • 4. Proszę poprosić każdego o ofertę na porównywalny produkt: gramatura, klasa ścieralności, wysokość włókna, typ włókna, klasa komfortu, akustyka, okres gwarancji, znak CE
  • 5. Proszę poprosić o listę hoteli wyposażonych w całości w wykładziny danej firmy, z ostatnich 2 lat (minimum 10 pozycji). Proszę spytać przedstawiciela, które inwestycje obsługiwał osobiście
  • 6. Proszę poprosić o namiary do 3 właścicieli / dyrektorów ostatnio wyposażanych obiektów. Proszę zadzwonić i spytać, jak przebiegła realizacja i jak sprawuje się dostarczona wykładzina
  • 7. Proszę ustalić, jakie wzory macie Państwo do wyboru i gdzie jakie wykładziny chcecie zamówić / gramatura / wzory / kolory /ilości
  • 8. Dopiero wtedy można przystąpić do właściwych porównań i negocjacji cenowych: cena za mkw. wykładziny, cena za montaż, na podkładzie lub bez podkładu, odpad, finansowanie, gwarancje, możliwość domówienia wykładziny.



Dodatkowa klasyfikacja dotyczy wytwarzania dymu S1, S2, S3, gdzie S1 jest klasą najlepszą. Wykładziny hotelowe muszą spełniać normę B -S1 (lub S2) na korytarzach, w salach konferencyjnych i innych przestrzeniach publicznych oraz co najmniej C -S1 (lub S2) w pokojach. Klasy D, E, oraz E oznaczają produkt łatwopalny, F − wyroby nieklasyfikowane. Klasa A1 i A2 to produkty niepalne, niespotykane jednak w wykładzinach. Dobrze, jeśli wykładzina posiada też atest na antyelektrostatyczność, a w samym pokoju hotelowym znajduje się nagromadzenie różnych urządzeń elektrycznych od telewizora, radia czy lampek po często czajniki czy żelazka, nie wspominając o laptopach gości, z których często korzystają w hotelu. Posiadanie takiego atestu gwarantuje, że na powierzchni nie gromadzą się ładunki elektrostatyczne (nie „elektryzują się”), co ma niekorzystny wpływ i na człowieka, i na te urządzenia. Należy też zwrócić uwagę na atesty „ekologiczne”, np. LEED, BASTA, EMAS.


Gramatura wykładzin w hotelach o wyższym standardzie:
  • pokoje – min. 900 g/mkw. (standardowo od 1100 do 1300 g/mkw.)
  • korytarze na piętrach gościnnych – min. 1000 g/mkw. (standardowo od 1100 do 1700 g/mkw.)
  • przestrzenie ogólnodostępne − min. 1200 g/ mkw. (standardowo 1300 do 1900 g/mkw.)



Włókno, podkład, gramatura

Przy wyborze wykładziny bardzo wa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Nieograniczone możliwości wykładzin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *