Hotele w Rosji ciążą na wynikach Warimpeksu

Kryzys w Rosji i spadek wartości rubla w dalszym ciągu, podobnie jak w roku ubiegłym wywierają silny negatywny wpływ na wyniki działalności tej spółki. W I kwartale tego roku przychody ze sprzedaży w hotelach związanych z Rosją, liczone w euro, były niższe od ubiegłorocznych w tym samym okresie o ok. 44 %, zaś te w hotelach niezwiązanych z Rosją wzrosły o niemal 3 %. Wyniki hoteli z portfolio spółki w Polsce w I kwartale były na ogół lepsze niż przed rokiem. Obłożenie hotelu InterContinental, którego Warimpex jest w 50% dzierżawcą spadło z 77 % do 76 %, średnia cena pokoju w euro wzrosła. Hotel andel’s w Łodzi uzyskał obłożenie w wysokości 58 % (1-3 2014:62 %), średnia cena pokoju nieznacznie wzrosła. Obłożenie hotelu Chopin w Krakowie wzrosło z 32 % do 50 %, średnia cena pokoju w euro lekko spadła. W hotelu andel‘s w Krakowie obłożenie wyniosło 62 % (1-3 2014: 59 %), średnia cena pokoju wzrosła. Obłożenie pokoi w hotelu turystycznym Amber Baltic wyniosło 29 % (1-3 2014: 28 %), średnia cena pokoju pozostała niezmieniona. W Łodzi jak informuje spółka w komunikacie, już po dniu bilansowym, udało się znacząco obniżyć bieżące koszty finansowe związane z hotelem andel's w ramach transakcji typu sale and leaseback finansowanej przez polski bank leasingowy. Planowana sprzedaż i refinansowanie będą miały korzystny wpływ na roczny wynik finansowy netto. Jednocześnie w Łodzi udało się wygrać przetarg na zakup działki w bezpośrednim sąsiedztwie hotelu. W Czechach w okresie sprawozdawczym obłożenie pokoi w obu praskich hotelach Diplomat i angelo wyniosło 48 % wzgl. 52 % (1-3 2014: 51 % wzgl. 51 %). Średnie ceny pokoi w obu hotelach nieznacznie spadły. Obłożenie hotelu Dvořak w Karlovych Varach spadło do 46 % (1-3 2014: 68 %). Średnia cena pokoju spadła o ok. 25 %. Odsetek gości z Rosji i Ukrainy w Karlowych Varach jest bardzo wysoki, a silny spadek wartości rubla wpływa na ich decyzje o podrożowaniu. Obłożenie hotelu angelo w Pilźnie wzrosło z 54 % do 57 %, średnia cena pokoju także lekko wzrosła. W Rumunii w hotelu angelo Airporthotel w Bukareszcie, ktory Warimpex nabył w 2007 roku i powiększył w 2008 o 69 pokoi oraz przebudował na angelo, obłożenie wzrosło z 46 % do 53 %. Średnia cena pokoju w euro lekko wzrosła. W Niemczech gdzie Warimpex jest właścicielem połowy udziałow w hotelu andel’s w Berlinie obłożenie wyniosło 69 % (1-3 2014: 58 %). Średnia cena pokoju pozostała niezmieniona. W Paryżu Warimpex wspolnie z UBM posiada w leasingu (leasing finansowy) czterogwiazdkowych hoteli Dream Castle i Magic Circus, każdy z ok. 400 pokojami w DisneylandR Resort Paris. Obłożenie hoteli wyniosło 54 % wzgl. 41 % (1-3 2014:60 % wzgl. 52 %). Średnia cena pokoi w obu hotelach wzrosła. W Rosji Warimpex posiada 60% udziałów w hotelach Liner i angelo na terenie portu lotniczego Kolcowo w Jekaterynburgu, 55 %-owy udział w otwartym w 2011 4-gwiazdkowym hotel marki Crowne Plaza w St. Petersburgu. Obłożenie hotelu Liner spadło z 54 % do 46 %, średnia cena pokoju w euro spadła o ok. 25 %. Obłożenie w droższym angelo spadło z 56 % do 39 %, przy czym średnia cena pokoju w euro była niższa o ok. 30 % w związku ze słabszym rublem. Hotel Crowne Plaza uzyskał obłożenie w wysokości 55 % (1-32014: 79 %), średnia cena pokoju w euro spadła nieznacznie. - Zasadniczo obserwujemy obecnie to, co zapowiadaliśmy przy okazji informowania o wynikach za rok 2014 - ujemne różnice kursowe niewpływające na przepływy pieniężne szybko ulegają wyrównaniu w związku ze wzrostem wartości rosyjskiego rubla od początku 2015 roku. Jednak podobnie, jak po kryzysie z 2008 roku, musi upłynąć trochę czasu, zanim uda nam się osiągnąć obroty w hotelach także w Rosji na poziomie z roku 2014 - mówi Franz Jurkowitsch, prezes Warimpexu. - Nie można przy tym zapominać, że w branży hotelarskiej I kwartał tradycyjnie jest najsłabszy w całym roku i w związku z tym nie wyraża w pełni przebiegu działalności w pozostałym okresie. - dodaje Jurkowitsch. Zgodnie z zapowiedziami Warimpex wspólnie z partnerem joint venture UBM otrzymał od inwestora list intencyjny (Letter of Intent) dotyczący zakupu hotelu andel’s Berlin i oczekuje zawarcia transakcji w III kwartale bieżącego roku. Przychody Grupy ze sprzedaży spadły o 29 % do 11 mln EUR. Wskaźnik EBITDA spadł z 1,9 mln Euro o 16 % do 1,6 mln Euro, podczas gdy EBIT w wysokości -0,5 mln Euro pozostaje na poziomie z ubiegłego roku. Wynik z działalności finansowej z uwzględnieni-em joint ventures wzrósł z -8 mln Euro do -3,9 mln Euro, głównie dzięki wzrostowi kursu rubla od początku roku. W efekcie wynik finansowy netto okresu był ujemny i wyniósł -5,3 mln Euro. W związku ze zmianami kursowymi w porównaniu z rokiem ubiegłym był jednak lepszy o 40 %. - Naszym celem na bieżący rok obrotowy 2015 jest z jednej strony planowe zakończenie i dalsza realizacja projektów deweloperskich, a z drugiej podjęcie starań o zawarcie kolejnej transakcji poza planowaną sprzedażą hotelu andel’s Berlin. Równocześnie stale pracujemy nad wzmocnieniem naszych fundamentów finansowych, a także nad poprawą warunków finansowania - jak ostatnio w Łodzi – jak również nad wzrostem przychodów naszych hoteli- dodaje Franz Jurkowitsch.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *