Zmiany w VAT, czyli hotelarze na 8 proc.

Nowelizacje ustawy o podatku od towarów i usług, które weszły w życie 1 stycznia 2011 r. wpłynęły na rozliczenia wszystkich podmiotów gospodarczych funkcjonujących na rynku polskim. Specyfika rynku hotelowego, którego usługi w znacznej mierze kierowane są do gości indywidualnych, tj. podmiotów ostatecznie ponoszących ciężar tego podatku, sprawia, że odbiorcy usług hotelowych efektywnie odczują fakt wzrostu stawek VAT. Co się dokładnie zmieniło?


Nowe stawki VAT

Zasadniczą zmianą jest czasowe (obecnie przewidywane na lata 2011-2013) podwyższenie o jeden punkt procentowy stawki podstawowej VAT z 22 na 23 proc., zaś stawki obniżonej – z 7 na 8 proc. Dla hotelarzy oznacza to, że od nowego roku goście hotelowi w cenie za usługę noclegową oraz gastronomiczną zapłacą 8-procentowy podatek VAT. Obowiązywanie 8-procentowej stawki zredukowanej dla tych usług wynika z dwóch odrębnych aktów prawnych. W przypadku usług zakwaterowania są one wymienione w załączniku 3 do ustawy o VAT jako objęte stawką zredukowaną. Natomiast stosowanie zredukowanej stawki dla usług gastronomicznych wynikać będzie z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, w treści którego usługi związane z wyżywieniem włączono do katalogu usług objętych tą stawką. Należy jednocześnie pamiętać, że zastosowanie zredukowanej stawki VAT dla usług gastronomicznych nie zależy od miejsca, w którym dane usługi są świadczone. Rozporządzenie Ministra Finansów określające 8-procentową stawkę dla usług związanych z wyżywieniem, wyraźnie odnosi się do rodzaju świadczonych usług (PKWiU 56), natomiast nie do miejsca ich świadczenia. Nie ma zatem znaczenia czy usługi te świadczy hotelowa restauracja, bar czy room-service.

ht_2011_01-13.jpg
Przepisy przejściowe

W celu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Dankowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *