Brak wynagrodzenia członka zarządu a nieodpłatne świadczenie dla spółki

Autor: Anna Fierek
To uniwersalny problem podatkowy obecny w rozliczaniach grup kapitałowych – wynagradzanie członków zarządu i odpowiednio konsekwencje dla spółki, w której pełnią oni swoją funkcję. Nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy te same osoby zasiadają w zarządzie kilku podmiotów powiązanych w ramach grupy, a świadcząc pracę na ich rzecz otrzymują wynagrodzenie tylko od jednego z nich lub też nie otrzymują go wcale. Naturalnie nasuwają się więc wątpliwości, czy taka sytuacja może stwarzać ryzyko podatkowe związane z koniecznością rozpoznania przychodu z nieodpłatnych świadczeń przez spółkę, w której zarządzie członek zarządu zasiada. Nieodpłatne świadczenie W pierwszej kolejności warto zastanowić się, co na ten temat mówią przepisy podatkowe. W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności wartości otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. A więc w rozumieniu powyższego przepisu, dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenia to te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Cechą charakterystyczną nieodpłatnego świadczenia jest więc to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Ekwiwalentność świadczeń W związku z powyższym rozważyć należy, czy w danej sytuacji spółka jako korzystająca ze świadczeń członka zarządu będzie zobowiązana do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego z tego tytułu (i to niekoniecznie w formie pieniężnej). W praktyce często można się spotkać z sytuacją, w której członek zarz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *