Wielkie hotelowe pranie jak to zrobić?

Od zawsze toczy się dyskusja, czy zlecać pranie bielizny hotelowej pralniom zewnętrznym, czy robić to we własnym zakresie. W krajach Europy Zachodniej odchodzi się od własnych pralni hotelowych, zlecając te usługi wyspecjalizowanym zakładom pralniczym. Czy zapoczątkowany wiele lat temu kierunek outsourcingu tego rodzaju usług jest słuszny? Co powinno decydować o wyborze pralni oraz na jakie aspekty powinno się zwracać uwagę? I jak wygląda sytuacja na rynku?



Każdy obiekt, świadczący usługi noclegowe musi zaopatrzyć się w tekstylia takie jak np. pościel, ręczniki, firany, a także w obrusy i serwetki do części gastronomicznej. I wszystko to trzeba prać.

Ile kilogramów prania

W zasadzie pierwszym zagadnieniem, które pojawia się przy okazji planowania kosztów działalności hotelu w tym zakresie jest ustalenie ilości prania oraz kosztów usługi pralniczej. Wbrew pozorom nie jest to sprawa łatwa. Nie da się bowiem nic ustalić, jeśli nie poczyni się pewnych założeń, pozwalających określić podstawowe parametry niezbędne do określenia ilości prania. Przede wszystkim standard hotelu determinuje asortyment, w który wyposażone są pokoje dla gości. Im wyższy, tym wyposażenie bardziej złożone i zaawansowane. Dla uproszczenia wyliczeń zostanie przyjęte, że mamy do czynienia z hotelem, w którym występują pokoje dwuosobowe, wyposażone w: dwa ręczniki kąpielowe, dwa ręczniki do rąk, dwa płaszcze kąpielowe, matę łazienkową, dwa prześcieradła, dwie poszwy i dwie poszewki. Łączna waga tak wyposażonego pokoju to ok. 8,3 kg (4,15 kg na osobę). Ważna jest też długości przebywania gości hotelowych w obiekcie i w efekcie określenie polityki częstotliwości zmian wyposażenia. To zazwyczaj zależy od charakteru i położenia, ale także standardu hotelu. W hotelach typowo turystycznych zmiany odbywają się co kilka dni, z kolei w obiektach nastawionych na gości biznesowych (duże miasta) o wysokim standardzie, wymiany odbywają się praktycznie codziennie. Jeśli zatem na potrzeby naszych wyliczeń przyjmiemy, że hotel posiadający 100 pokoi wymienia rzeczy średnio co drugi dzień, średniorocznie obłożenie przykładowo wynosi 55 proc., a współczynnik zajęcia pokoju dwuosobowego na poziomie 1,4, to na tej podstawie możemy w końcu wyliczyć, iż dziennie będzie powstawało ok. 160 kg prania z bazy pokojowej (a więc bez części rekreacyjnej, gastronomicznej, zabiegowej itp.). Oczywiście są to wartości o charakterze czysto orientacyjnym i dla każdego obiektu należy je wyliczać indywidualnie w oparciu o specyfikę i strategię działalności. Drugim krokiem jest ustalenie, kto ma zająć się serwisowaniem tych rzeczy? Odpowiedź na tak postawione pytanie powinna zostać udzielona na etapie projektowania hotelu. Jeśli na pralnię miałyby zostać wykorzystane pomieszczenia hotelowe, wówczas należy zaplanować wyodrębnienie przestrzeni o odpowiedniej wysokości, wraz z przyłączami mediów, odprowadzaniem ścieków, odpowiednią komunikacją, a także pomieszczeń technicznych (uzdatnianie wody, doprowadzenie sprężonego powietrza), magazynów tekstyliów, środków piorących itd. Korzystanie z pralni zewnętrznej znacznie redukuje tę listę w zasadzie do pomieszczeń magazynowania brudnej i czystej bielizny, względnie rampy załadunkowej dla transportu, chociaż ta powinna powstać dla pozostałych dostawców hotelu, bez względu na sposób serwisowania bielizny hotelowej.

PRALNIA HOTELOWA

Niestety stworzenie własnej pralni to ogromny wydatek oraz wzięcie na siebie dużego ciężaru organizacyjnego, jaki towarzyszy takiemu przedsięwzięciu. Prowadzenie własnej pralni wymaga również dużej wiedzy. Pierwsze problemy mogą pojawić się już na etapie planowania, doboru sprzętu i ilości personelu do takiej pralni. Należy sobie bowiem zdać sprawę z faktu, że w przypadku wahań sezonowych dotyczących obłożenia hotelu pojawią się również wahania w zakresie ilości prania. Np. w hotelach nadmorskich w miesiącach zimowych jest dwukrotnie mniej prania niż w trakcie wysokiego sezonu od maja do września. Zakładając zakup sprzętu, czy też planując personel do obsługi pralni musimy zatem wychodzić z ilości średniorocznych. W okresach szczytowych zaś przyjąć wydłużoną pracę maszyn i załogi, najczęściej w nadgodzinach. Odwrotnie w okresie zimowym Personel nie będzie w pełni obłożony pracą, a wykorzystanie maszyn stanie się nieefektywne (brak optymalnego załadunku maszyn, zwiększone jednostkowe koszty zużycia energii, środków piorących, itp.). Z wahaniami ilościowymi mamy również do czynienia w poszczególnych dniach tygodnia. Prania jest zdecydowanie więcej w poniedziałki aniżeli w środy czy czwartki. Ze względów higienicznych, jak i sanitarnych brudna bielizna nie może być odkładana i przechowywana przez dłuższy czas. Sprzyja to bowiem rozwojowi pleśni i bakterii, co w efekcie skraca czas eksploatacji tekstyliów. Ponadto magazynowanie brudnej bielizny ma negatywny wpływ na zachowanie względów bezpieczeństwa, gdyż np. bielizna z zawartością resztek olejków z gabinetów zabiegowych i SPA może być przyczyną pożarów w pralni poprzez samozapłon.

Techniczne zagadnienia wyboru rodzaju pralni
Energia


W planowaniu bardzo ważną rolę odgrywać b [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Daniel Tarczyński, Romuald Sikora

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *