Trzy szkolenia Akademii Hotelarza

Ok. 90 hotelarzy z obiektów sieciowych i niesieciowych z całej Polski wzięło udział w trzech szkoleniach Akademii Hotelarza, które odbyły się w marcu i kwietniu. P69oświęcone były Revenue Managementowi, nowym trendom w marketingu i sprzedaży hotelowej oraz zarządzaniu w praktyce. Średnia ocen z użyteczności przekazywanej wiedzy w 6-stopniowej skali wyniosła ponad 5.

1 marca w Polskim Centrum Kompetencji i Edukacji w Warszawie odbyło się szkolenie, podczas którego hotelarze mogli poznać praktyczne aspekty zarządzania hotelem na przykładzie jednego dnia z życia dyrektora. Janusz Mitulski z firmy doradczej Horwath HTL omówił temat „Rekrutacja, motywowanie i zarządzanie personelem, czyli po co tak naprawdę jest dyrektor w hotelu”. Dominika Dulat, dyrektor hotelu Focus w Szczecinie przybliżyła uczestnikom problem „Co robi dyrektor jak nie zarządza”. A co robi? „Sprzedaje”, a także kontroluje i optymalizuje koszty. I właśnie temu poświęcona była jej druga prezentacja, podczas której można było dowiedzieć się, jak kontrolować pracowników, przychody, koszty i stan techniczny obiektu, a także jak i jak często dokonywać inwentaryzacji w poszczególnych pionach hotelowych. Omówiła też sposób postępowania przy stwierdzeniu nieprawidłowości. Mirosław Wojciechowski, dyrektor hotelu Ruben z Zielonej Górze zaprezentował uczestnikom „Jak powinien wyglądać idealny dzień pracy dyrektora hotelu” w rozpisaniu na godziny i zakres czynności w poszczególnych działach. Podkreślał on, że jednym z głównych zadań i obowiązków dyrektora hotelu jest regularne kontrolowanie efektów działań i pracy podwładnych, patrząc na hotel zarówno ze strony gościa jak i osoby zarządzającej, a także kontrolowanie dostawców. Na zakończenie szkolenia Anna Beneturska z firmy TPA Horwath omówiła, w jaki sposób zmiany VAT wpłynęły na funkcjonowanie hotelu. 17 marca w hotelu Hit na Pradze odbyło się szkolenie „Revenue Management, czyli maksymalizacja przychodów w Twoim hotelu – zasady analizy konkurencji oraz innych danych rynkowych”. Marta Hancock, dyrektor ds. revenue managementu na Polskę i kraje bałtyckie w Accorze przedstawiła podstawy Revenue Management, zasady skutecznego e-Commerce, ustalania najlepszej ceny dnia − Best Available Rate oraz budżetowania. Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się jak dzięki RM osiągnąć wzrost przychodów bez podwyższania cen i zoptymalizować efektywność hotelu. Poznali też cały proces Revenue Management, który zaczyna się od zebrania danych z różnych źródeł, poprzez ich analizę, prognozowanie, zarządzanie dostępnością pokoi, po ustalenie właściwej ceny i wybranie odpowiednich kanałów dystrybucji oraz przygotowanie raportów. W ramach podstaw RM omówione zostały również zasady segmentacji rynku według celów podróży i liczby gości. Marta Hancock przedstawiła też metody analizy konkurencji oraz oceny swojej pozycji i udziału w rynku za pomocą narzędzi benchmarketingowycych (np. porównanie rynkowych wyników hotelu dla największych rynków można znaleźć w raportach STR Global, zawierających dane historyczne, a ceny konkurencji sprawdzić w raportach m.in. RateTiger czy TravelClick). Omówione też zostały poszczególne kanały dystrybucji oferty hotelowej: od własnej strony www poprzez touroperatorów i biura podróży po portale rezerwacyjne, hurtowników i GDS-y oraz zasady korzystania z nich. Z kolei Marta Jędrzejewska, która w Orbis S.A. jest odpowiedzialna za dystrybucję internetową blisko 60 hoteli omówiła zasady dystrybucji online swojej oferty hotelowej, na którą składają się w równym stopniu własna strona www i strony pośredników tzw. Online Travel Agents (jak Booking. com, HRS, Expedia, Hotele.pl, Odkrypolske.com, Lastminute.com czy Octopustravel.pl). Przedstawiła zasady tworzenia hotelowej strony, tak aby przyciągała ona jak najwięcej gości, którzy dokonywaliby rezerwacji, a także zasady marketingu internetowego oraz wpływu mediów społecznościowych na działania marketingowe hotelu. Piotr Szpytma z firmy Micros Fidelio, która była sponsorem szkolenia, omówił temat„System PMS a przychody, czyli jak używać Suite8, by zarobić więcej”. 13 kwietnia w warszawskim Best Western Hotel Felix odbyło się szkolenie „Nowe trendy w marketingu i sprzedaży hotelowej”. Janusz Mitulski omówił „Elementy skutecznego planu marketingowego”. Elżbieta Nitsze, dyrektor tworzonej właśnie sieci hotelowej Elbest przedstawiła temat „Jak promować obiekty konferencyjne i resortowe” z uwzględnieniem marketingu relacyjnego, public relations i CSR-u, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Katarzyna Olechowicz z firmy Profitroom przybliżyła uczestnikom kwestie związane ze skutecznym wykorzystaniem Social Mediów w hotelarstwie, takich jak portale społecznościowe czy serwisy zakupów grupowych. Przedstawiła m.in. 10 zasad budowania efektywnego wizerunku hotelu na portalach społecznościowych, poczynając od tego, że należy stworzyć fan page, a nie profil, a kończąc na zainstalowaniu na nim systemu rezerwacji online. Marcin Dragan także z firmy Profitroom zaprezentował „Nowoczesne narzędzia sprzedaży internetowej”. Omówił nowe typy ofert pobytowych np. ograniczone liczbowo, na kod promocyjny, vouchery czy zakupy grupowe, a także zasady budowania zasięgu w internecie. Mirosław Wojciechowski omówił „Nietypowe metody promocji w gastronomii” np. poprzez organizowanie dni kuchni z różnych regionów w zależności od pory roku, przygotowywanie dań przy stole gościa czy organizacji show z pokazem mody, wizytą sommeliera czy baristy. Na kolejne szkolenie w ramach Akademii Hotelarza zapraszamy 25 maja. Poświęcone będzie zarządzaniu zespołem, jakością i motywacją pracowników w hotelarstwie.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *