łazienka w nowoczesnym hotelu

Łazienki stanowią bardzo istotny element w ocenie komfortu pobytu w hotelu. Dynamiczny rozwój branży i rosnąca liczba obiektów zmuszają projektantów do poszukiwań rozwiązań pomagających wyróżnić się na tle konkurencji. A w tym przypadku jest to zadanie szczególnie trudne, co wynika z podstawowej w hotelarstwie zasady uniwersalizmu użytkowego, jaką powinny spełniać wszystkie pomieszczenia, gdy tymczasem projektując łazienki w pokojach trzeba pamiętać o zróżnicowaniu potrzeb gości, wynikających choćby z ich cech psychofizycznych, wieku czy odmienności kulturowych.



Na projektantach spoczywa tym większa odpowiedzialność, że rozwiązania zastosowane w łazienkach są potem powielane we wszystkich jednostkach mieszkalnych hotelu. Tak więc popełnione błędy są zwielokrotnione we wszystkich „pokojach”, wpływając bardzo negatywnie na opinię gości o hotelu.



Komfort użytkowy, cieplny, akustyczny

Niezależnie od przyjętych rozwiązań, w łazienkach hotelowych (określanych fachowo jako węzły higieniczno sanitarne – w.h.s.) należy zapewnić komfort użytkowy poprzez zaprojektowanie czytelnej funkcji pomieszczenia z odpowiednimi powierzchniami obsługowymi i pełną dostępnością do wszystkich urządzeń. Przykładem może tu być odpowiednie rozwiązanie umywalki hotelowej poprzez wygospodarowanie dużej powierzchni odkładczej dla kosmetyków i przyborów higieniczno-sanitarnych. Brak tej powierzchni jest jednym z często spotykanych poważnych błędów przy aranżacji łazienek. Przyjęte rozwiązania techniczne w łazienkach muszą zapewniać odpowiednią podwyższoną temperaturę pomieszczenia oraz wystarczającą wymianę powietrza wentylacyjnego. Podwyższenie temperatury ma szczególne znaczenie w jednostkach przystosowanych do obsługi gości niepełnosprawnych. Kolejnym ważnym elementem, który musi być uwzględniany przez projektantów, jest konieczność zapewnienia komfortu akustycznego. Należy zapewnić odpowiednie przegrody budowlane (ściany i stropy) spełniające wymagania dźwiękochłonne dla obiektów hotelarskich. Dodatkowo stosuje się ciche elementy wyposażenia oraz izoluje źródła hałasu. Zaprojektowane wyposażenie łazienek powinno zapewniać odporność na nietypowe formy użytkowania. Trzeba przewidywać nawet najbardziej irracjonalne zachowania potencjalnych gości. Wszystkie elementy muszą zapewniać bezpieczeństwo użytkowania, zabezpieczenie przed porażeniem, poślizgiem oraz uwzględniać możliwość udzielenia nagłej pomocy osobie znajdującej się w pomieszczeniu. Hotelarze nie mogą też zapominać o odpowiednim wyposażeniu węzłów higieniczno-sanitarnych w jednostkach przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W tym przypadku szczególnie ważna jest dbałość o szczegóły i zatrudnienie do projektu odpowiednich fachowców, co pozwala uniknąć podstawowych błędów w rozmieszczeniu urządzeń, zastosowaniu nieodpowiednich materiałów i armatury. Jedną z najważniejszych cech współczesnej łazienki hotelowej jest funkcjonalność użytkowa pozwalająca na utrzymanie w pomieszczeniu nienagannej czystości i świeżości. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu odpowiedniej ceramiki ściennej i armatury (miska ustępowa zawieszona wspornikowo, umywalka kompaktowa wylana w jednym elemencie z blatem odkładczym, elementy szklane z powłoką zapobiegającą osadzaniu się kamienia). Jednocześnie należy unikać rozwiązań ryzykownych (np. stosowania kabin prysznicowych ze szprosami – listwami dzielącymi powierzchnię szyby na kilka części – i prowadnicami, a więc delikatnych elementów galanterii łazienkowej).

Kolory i oświ etleni e

Jednym z najistotniejszych elementów mających wpływ na samopoczucie gościa korzystającego z łazienki hotelowej jest jej harmonijny wystrój z odpowiednim doborem rozwiązań przestrzennych, kolorystyki, faktury, materiałów oraz oświetlenia. Łatwy dostęp do bardzo różnorodnych materiałów wykończeniowych i technologii daje architektom bardzo duże możliwości kreacji przestrzeni indywidualnych. Projektując wystrój łazienek uwzględniać należy pewne obiektywne zasady dotyczące np. barwy w odbieraniu przestrzeni przez człowieka. Np. kolor biały powoduje złudzenie zwiększenia objętości, poczucie czystości i lekkości pomieszczenia [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Sławomir Manikowski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *