Focus walczy z Best Western i Diamentem

Autor: P. Bociąga

Na początku marca przed śląskimi hotelami na granicy Katowic i Chorzowa – Best Western Premier i Diament – pojawiły się ustawione na przyczepach billboardy hotelu sieci Focus. „Też tu kiedyś spałam, ale komfort ma znaczenie. Wybrałam większy pokój w hotelu Focus Katowice Chorzów” – brzmiał tekst modelki na billboardzie przed Best Western. Model sprzed hotelu Diament odwoływał się do szybszego internetu w Focusie.


Reklama ustawiona przed Best Western Premier Hotel Forum Katowice

 

Sprawa zbulwersowała dyrektorki obu hoteli. – Nigdy wcześniej nie spotkałam się z tak nieetyczną reklamą. Byłam przekonana, że podchody tego typu w biznesie minęły wraz z końcem lat 90. – mówi Joanna Dobrzańska, szefowa Best Western Premier Hotel Forum Katowice. Wtóruje jej Klaudia Grabiec, dyrektorka hotelu Diament Arsenal Palace w Chorzowie. – Rozumiem, że można konkurować, a nawet stawiać billboardy w pobliżu konkurencyjnych hoteli, ale to ociera się o zniesławienie – mówi. O zniesławienie, bo WiFi w Diamencie, jak zapewnia Klaudia Grabiec, nie jest wyjątkowo wolne.

Termin ustawienia reklamy przed tym hotelem nie był przypadkowy. 4-6 marca w katowickim Spodku odbywały się mistrzostwa świata w grach komputerowych Intel Extreme Masters, w czasie których Diament zapewniał zakwaterowanie graczom i organizatorom.

Jak uważa Joanna Dobrzańska z Best Western, Focus narusza zasadę dobrej współpracy między hotelami. – Przynosiliśmy Focusowi biznes, bo w czasie pełnego obłożenia polecaliśmy ich hotel w Chorzowie, a czasem nawet wysyłaliśmy taksówki z gośćmi, których nie mogliśmy przyjąć, bezpośrednio do Focusa. W obecnej sytuacji nie wyobrażam sobie dalszej współpracy – mówi.

Łukasz Płoszyński, członek zarządu Focus Hotels, nie przejmuje się tymi zarzutami i planuje intensyfikację kampanii. – Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowań do kolejnych akcji promujących nasze hotele, również z użyciem jeszcze większych nośników reklamowych. Do tej pory przyczepy z billboardami stanęły tylko w Katowicach i w Chorzowie.

Dodaje, że akcja jego firmy może pomóc przewietrzyć atmosferę w marketingu hoteli w Polsce. – Nie obawiamy się kontrakcji naszych konkurentów. Liczymy się z tym, że mogą się pojawić, ale raczej nie ze strony tej części konkurencji, według której takie formy reklamy nadal traktowane są jako nieetyczne. Natomiast naszym celem było również pokazanie, że można ze sobą konkurować nie tylko cenami – tłumaczy Płoszyński.

Billboard na przyczepie sprzed chorzowskiego Diamentu został usunięty przez straż miejską po zgłoszeniu dyrektorki hotelu. Podstawą było nie naruszenie etyki reklamy, ale zajęcie pasa drogi reklamą. Jednak etyka i zgodność z prawem samego porównania budzą kontrowersje. Wątpliwości ma m.in. zarząd sieci Hoteli Diament, który w najbliższym czasie rozpatrzy, czy sprawy Focusa nie podać do sądu. – Zarząd miał plany, by wytoczyć proces o zniesławienie, jednak ponieważ billboard został usunięty, nie wiemy, czy sprawa będzie miała dalszy ciąg – mówi Klaudia Grabiec.

Joanna Dobrzańska z Best Western będzie się spierać na forum branżowym – 18 marca podczas odbywającego się w ramach MeetingsWeek na Stadionie Narodowym Forum Obiektów ma spotkać się z Łukaszem Płoszyńskim podczas dyskusji „Agresywne kampanie marketingowe, sprzedażowe i promocyjne. Dobre czy złe?”

Bo reklama porównawcza nie jest w Polsce nielegalna, o ile nie łamie zasad określonych w Ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dotyczą one m.in. porównywania istotnych cech produktu, zestawiania ze sobą dwóch produktów lub usług o porównywalnych właściwościach i zgodność reklam z dobrymi obyczajami. Czy te warunki zostały spełnione? Łukasz Płoszyński jest pewny swego. – Wiele firm na całym świecie, w tym także coraz częściej w Polsce, stosuje tego typu formy reklamy, które w kreatywny sposób porównują specyfikację produktów. Takie praktyki stosowane są w różnych branżach. Jako przykłady z ostatnich czasów można wspomnieć polskie reklamy Internetu LTE Cyfrowego Polsatu, w których marka porównuje swój produkt z Internetem marki Play. Reklam porównawczych na polskim rynku było już sporo.

Więcej o tej sprawie w najbliższym wydaniu miesięcznika "Hotelarz"

 


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

1 komentarz do “Focus walczy z Best Western i Diamentem

  1. Kilka lat temu, po otwarciu Ibisa w Zabrzu, na murze przy podjeździe do hotelu zawisł baner reklamujący gliwicki Qubus (coś w stylu 'następnym razem wybierz normalny hotel’). A Ibis powiesił coś o normalnych cenach na kamienicy na skrzyżowaniu ze światłami obok gliwickiego Qubusa. Dla Diamentu czy Focusa problemem nie jest konkurencyjny hotel tylko dziesiątki mieszkań i tzw. apartamentów do wynajęcia – gości ubywa, bo śpią tam, gdzie taniej, gdzie nie muszą płacić za usługi, które zapewnia skategoryzowany hotel. To jest nieuczciwa konkurencja a nie jakiś bilboard na przyczepie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *