Chińczycy przejmują hotelarstwo

Chińska HNA Tourism Group przejmuje za ok. 2 mld dol. sieć Carlson Hotels, która jest też większościowym udziałowcem Grupy Rezidor. Sieć Jin Jang po zakupie Louvre Hotels Group za 1,2 mld euro, od początku roku zwiększa swoje udziały w sieci AccorHotels, dążąc do objęcia 20 proc., a już jest jej największym akcjonariuszem. Inna chińska firma Anbang Insurance Group do ostatniej chwili walczyła z Marriottem o przejęcie sieci Starwood podbijając cenę do 14 mld dol., a wcześniej kupiła Waldorf Astorię w Nowym Jorku z 1,95 mld dol. Następny fundusz kupił Club Mediterranee. Wśród 15 największych firm hotelarskich świata już pięć to chińskie sieci, a teraz awansuje do tego grona też HNA Tourism. Chińczycy zaczynają przejmować światowe hotelarstwo. Skąd taka aktywność?



Transakcja między HNA Tourism Group a amerykańską Carlson Hospitality Group sfinalizowana ma być do końca tego roku. Jej suma nie została ujawniona, ale nieoficjalnie mówi się o dwóch miliardach dolarów. Carlson Hotels posiada ponad 51 proc. udziałów w europejskiej Rezidor Hotel Group, która jest licencjobiorcą jego marek i właścicielem hoteli w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Carlson Rezidor Hotel Group jest 13. siecią hotelarską na świecie z ok. 190 tys. pokoi w blisko 1,2 tys. hoteli, działającymi w ponad 90 krajach. Należą do niej takie marki jak Radisson, Park Inn i Country Inn (jedna z największych w Ameryce Północnej). Zgodnie ze szwedzkim prawem, według którego działa Rezidor Hotel Group, HNA będzie musiała w ciągu miesiąca od sfinalizowania transakcji ogłosić wezwanie publiczne dotyczące skupu pozostałych udziałów grupy Rezidor lub sprzedać swoje udziały poniżej 30 proc.

HNA: z lotnictwa do hotelarstwa

Grupa HNA nie jest anonimowa na rynku hotelarskim, również europejskim. Od 2014 roku jest największym z udziałowców hiszpańskiej sieci NH Hotels, posiadającej prawie 400 hoteli w 30 krajach. Posiada blisko 30 proc. jej akcji. Obie firmy stworzyły też w tym roku spółkę joint venture NH China w celu wprowadzenia w Chinach nowej marki wyższej kategorii Nuo Han, pod którą do 2020 roku działać ma 150 hoteli.  Grupa HNA kupiła również udziały w amerykańskiej sieci Red Lion Hotels. Posiada też dwie własne marki hotelowe w Chinach: HNA Hotels & Resorts i Tangla Hotels& Resorts.

Stworzona w 2007 roku HNA Tourism Group jest częścią holdingu HNA Group, który wywodzi się z branży lotniczej. Rozpoczął działalność w 1993 roku, a obecnie działa także m.in. w branży finansowej, logistycznej, nieruchomości, usług internetowych i właśnie turystycznej, w której ma 20 marek stworzonych poza hotelarstwem także do obsługi wyjazdów zagranicznych chińskich turystów, ich transportu lotniczego, finansów i świadczenia usług IT. HNA Group jest jedną 500 największych firm na świecie według magazynu „Fortune”, a ma ambicję stać się jedną z 50 największych do 2030 roku.

Jin Jang: skupuje fran cuskie sieci

Jako główny konkurent HNA Tourism Group w walce o przejęcie Carlson Hotels wymieniana była AccorHotels – szósta największa sieć hotelarska na świecie. Carlsona kupili Chińczycy, ale i Accor staje się coraz bardziej chiński. Od połowy ubiegłego roku stopniowo swoje udziały w nim zwiększa, należąca do państwa podobnie jak HNA Group, sieć Jin Jang International. Wcześniej kupiła od funduszu Starwood Capitals drugą co wielkości francuską sieć, Louvre Hotels Group z 1,1 tys. hoteli w 47 krajach za kwotę szacowaną na 1,2 mld euro (tym zakupem również zainteresowany był Accor).

W lipcu ubiegłego roku kupiła niecałe 4 proc. akcji Accoru. Pod koniec stycznia podniosła swoje udziały do 5,5 proc. Na początku lutego do 6,05 proc. Pod koniec lutego udziały Jin Jang wynosiły już 11,7 proc. W kwietniu agencja Bloomberg, powołując się na „osoby zaznajomione ze sprawą” poinformowała, że Jin Jang rozważa zwiększenie swoich udziałów do 20 proc. Dokupienie ośmiu proc. akcji kosztować by miało ok. 735 mln euro po kwietniowych cenach. Według źródeł agencji, Chińczycy są zainteresowani zwiększeniem swojego wpływu na zarządzanie AccorHotels, chcąc wprowadzić swojego przedstawiciela do zarządu firmy.

W międzyczasie doszło do strategicznego przejęcia przez Jin Jang innej chińskiej sieci hotelarskiej Plateno Group z jej flagową marką 7 Days Inn (a marka ta, obecnie z 380 tys. pokojami w ponad 2,7 tys., hoteli stała się niepostrzeżenie największym brandem hotelarskim na świecie wyprzedzając Best Western, Holiday Inn Express i Holiday Inn oraz piątą w tym zestawieniu kolejną chińską markę hotelową Home Inn). Po tym przejęciu Jin Jang jest już piątą siłą hotelarską na świecie – wyprzedzając AccorHotels – z ponad 640 tys. pokoi w sześciu tysiącach hoteli. I nie ukrywa, że celem tego połączenia było m.in. zwiększenie swoj [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *