Branża MICE w liczbach

 

Pod koniec maja odbyła się premiera ogólnopolskich badań firm i przedsiębiorstw dot. rynku spotkań biznesowych w Polsce i prezentacją głównych treści badawczych. Pomysłodawcą oraz inicjatorem cyklu jest hotel Narvil Conference & Spa w Serocku.

„Od lat wykorzystujemy wiele standardowych oraz niestandardowych narzędzi – które mają wpływać na realizację zakładanych celów biznesowych oraz na poznanie potrzeb naszych biznesowych partnerów. W tym roku podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu badań zatytułowanych: Rynek spotkań biznesowych pod lupą: Kto? Co? I gdzie? Analiza ich pozwoliła nam na jeszcze bardziej szczegółowe poznanie możliwości zaangażowania się firm i przedsiębiorstw w organizację spotkań biznesowych, uzyskaliśmy odpowiedzi na wiele ciekawych pytań, wątpliwości. W strategii naszego działania jest permanentne wprowadzanie takich aktywności, które mają służyć lepszemu poznaniu rynku oraz rozwijaniu biznesu" - powiedziała Grażyna Kowalczyk, dyrektor generalny hotelu Narvil, laureatka organizowanego przez „Hotelarza” konkursu Hotelarz roku 2014.

Mikroprzedsiębiorstwa, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa w Polsce - metodologia.

W ramach badania przebadano przedsiębiorstwa w Polsce. Badania przeprowadzono metodą telefoniczną (CATI) na podstawie standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo. Celem założonym przy pierwszym badaniu, było rozpoznanie całości rynku przedsiębiorców z podziałem na mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa – tak, aby uzyskać całościową charakterystykę rynku oraz pozyskać informacje o tym, jakie przedsiębiorstwa inwestują oraz które organizują i w jakim zakresie spotkania biznesowe. Wielkości przedsiębiorstw zostały dobrane kwotowo z zachowaniem proporcji wielkości poszczególnych typów firm z podziałem na te zatrudniające do 9 pracowników, 10-50 pracowników, 51-250 pracowników i duże powyżej 250 pracowników. Pierwsze dwa typy stanowią 70% z badanych przedsiębiorstw, a średnie i duże 30%.
W badaniu podzielono firmy ze względu na prowadzoną działalność. Najwięcej, bo niemal połowa, zadeklarowało działalność w branży usługowej, produkcją przemysłową zajmuje się ponad 30% badanych, handlem niecałe 30%, a produkcją rolniczą ok. 10% respondentów.

Czy firmy w Polsce decydują się na organizację spotkań biznesowych poza swoją siedzibą?

Po określeniu wielkości firm, sprawdzeniu w jakim sektorze usług działają poddano badaniu kwestię, która miała udzielić odpowiedź na pytanie: czy firmy organizują jakiekolwiek spotkania biznesowe poza siedzibą swojej firmy? Ok. 1/5 firm zadeklarowała organizację spotkań: pracowników, kontrahentów, klientów, spotkań konferencyjnych poza siedzibą firmy. W pytaniu uwzględniono pojęcie organizacji w hotelach lub ośrodkach wypoczynkowych.

Badania wskazały, iż wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia następuje wzrost odsetka przedsiębiorstw, które organizują tego typu spotkania. Zaledwie 3% najmniejszych firm – zadeklarowało organizację spotkań poza siedzibą firmy. Aż blisko 60% puli badanych największych firm zadeklarowało organizację takich konferencji, prawie 40% z tych zatrudniających 51-250 pracowników, także odpowiedziało twierdząco na zadane pytanie w sumie 10% z firm zatrudniających od 10-50 pracowników. Natomiast tylko ok. 3% z tych zatrudniających do 9 osób zadeklarowało organizację tego typu spotkań.

Reasumując, pozyskane wyniki z zachowaniem proporcji wielkości przedsiębiorstwa pokazują, że tylko ok. 4% firm decyduje się na spotkania w obiektach poza firmą. Jednak po uwzględnieniu małych, średnich i dużych firm (bez mikroprzedsiębiorstw) okazuje się, że blisko co 4-te z nich decyduje się na organizację spotkań poza siedzibą firmy.

Roczne budżety na spotkania poza firmą

Firmy w swoich budżetach rocznych nawet po kilka milionów złotych przeznaczają w rynek usług konferencyjnych. Nikt nie podejmuje szybko decyzji (nikt nie poświęca mniej niż 14 dni na szukanie lokalizacji).

Rynek spotkań konferencyjnych stale się rozwija. Firmowe spotkania biznesowe i okolicznościowe to nawet milionowe budżety, które chcą każdego roku pozyskać hotele i obiekty konferencyjne. Małe, średnie czy duże przedsiębiorstwa decydują się na przeznaczenie środków na organizację konferencji poza siedzibą firmy, jednak ciekawym było pozyskanie wiedzy, na jakim poziomie są te budżety w skali roku. Najwięcej firm, bo aż ½ z nich swój budżet szacuje na poziomie do 100.000 PLN, do połowy miliona złotych budżet określa już ponad 10% ankietowanych. Blisko 9% firm posiada budżety o wartości powyżej 500.000 PLN sięgające nawet kilku milionów rocznie. Ciekawym jest fakt, iż aż ¼ badanych3 firm nie była wstanie określić jakie budżety rocznie wydaje na spotkania biznesowe organizowane poza firmą.

Przedsiębiorstwa decydujące się na wydanie środków na organizację spotkań biznesowych
– w większości potrzebują minimum miesiąca do nawet pół roku i więcej czasu na wybranie odpowiedniej lokalizacji, co stanowi prawie 80%. W tym na pół roku i więcej czasu potrzebuje ponad 10% firm. Od 3 miesięcy do 6 miesięcy potrzebuje co piąta firma. Najwięcej, bo prawie ½ stanowią firmy, które najczęściej poszukują dogodnego miejsca na organizację spotkania w okresie od 4 do 12 tygodni. Od 14 do 30 dni wystarcza na podjęcie decyzji w 17% firm. Żadna z badanych firm nie zadeklarowała, że potrzebuje mniej niż 14 dni na poszukiwanie lokalizacji.

Tylko 16% ankietowanych4 firm jakość usług ocenia za bardzo ważną przy wyborze obiektu. Czym pozyskać klienta: cena, kuchnia, bliskość siedziby firmy czy może rekomendacje innych wpływają na wybór miejsca na spotkanie?

Dla wielu obiektów przy pozyskiwaniu klientów najważniejsze jest do nich dotarcie oraz przygotowanie odpowiedniej oferty dopasowanej do ich potrzeb i możliwości. Obiekty konferencyjne rywalizują o pozyskanie klientów. Dlatego w jednym z pytań poproszono, aby firmy określiły na skali na ile dane czynniki są ważne przy wyborze miejsca na organizację spotkania.

W ocenie ważności danych czynników najważniejsza okazała się cena dla prawie 45% badanych. Po zsumowaniu odpowiedzi: „bardzo ważne” i „raczej ważne” – ten czynnik uzyskuje aż 70%.
Tylko ok. 5% z badanych firm w ogóle nie zwracało uwagi na cenę. Kolejnym czynnikiem jest jakość kuchni, która procentowo osiąga podobne wyniki jak pierwszy czynnik. Dla 36% jest najważniejsza – ale „bardzo ważna” i „raczej ważna” już dla 68% ankietowanych. Ważnym czynnikiem dla prawie 50% respondentów jest bliskość siedziby ich firmy, tylko 31% z nich nie przywiązuje większej wagi do miejsca spotkania w stosunku do lokalizacji siedziby.

Blisko 1/3 zwraca uwagę na rekomendację i opinię innych, dla podobnej ilości jest ona zbędna.

40% zwraca uwagę na standard usług, ale niestety blisko 30% nie zwraca na ten czynnik w ogóle uwagi.

Określając kryteria jakimi osoby decydujące w firmach w zakresie organizacji spotkań biznesowych czy konferencyjnych – kierują się to aż: 80% bierze pod uwagę jako najważniejsze kryterium cenę, 48% jakość kuchni, tyle samo łatwość dojazdu, 40% zwraca uwagę na dogodną lokalizację np. w centrum miasta, ponad 30% wyróżnia kwestię łatwego i dobrego kontaktu z obsługą.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *