Condo Waldorf Astoria

Chiński inwestor Anbang Insurance Group, który kupił w 2014 roku hotel Waldorf Astoria w Nowym Jorku za 1,95 mld dolarów, planuje zamknąć go na trzy lata i przerobić większość z 1 413 pokoi na prywatne apartamenty sprzedawane indywidualnym nabywcom. Koszt generalnego remontu wynieść ma ok 1 mld dol., ale przychody ze sprzedaży mogą sięgnać nawet 4 mld. Wybudowany 85 lat temu Waldorf Astoria uchodzi na symbol amerykańskiego hotelarstwa, choć w ostatnich latach sporo stracił ze swojej świetności i wymagał gruntownego remontu, który przywrócił by mu dawny blask. Dlatego 1,5 roku temu sieć Hilton Worldwide, do której należał, zdecydowała się go sprzedać chińskiej grupie ubezpieczeniowej (była to najwyższa w historii transakcja za pojedynczy hotel), zachowując prawo do zarządzania nim przez kolejne 100 lat. Jak wynika z najnowszych doniesień "Wall Street Journal", Chińczycy po generalnym remoncie obiektu, który rozpocząć ma się wiosną przyszłego roku, planują przeksztłacić 3/4 hotelu z ok. 1,1 tys. pokoi w prywatne apartamenty, które zostaną wystawione na sprzedaż na wolnym rynku. Wiązało się to będzie m.in.ze znacznym ograniczeniem zatrudnienia w hotelu, w którym obecnie pracuje ok. 1,5 tys. ludzi. Zmniejszone zostanie zatrudnienie m.in. w działach housekeeping, room service itp. Odprawy dla setek zwolnionych pracowników szacowane są na ok. 100 mln dolarów i więcej. Koszt całościowego remontu i przebudowy hotelu pod nowe funkcje mieszkaniowe szacowany jest na ok. 1 mld dolarów. Anbang Insurance Group oficjalnie nie potwierdza doniesień "Wall Street Journal", tłumacząc ustami swojego rzecznika, że "rozważa różne opcje" i "nie ma jeszcze ostatecznych planów". Jednak szef grupy Xiaohui Wu już w ubiegłym roku podczas wystąpienia na Harvard University przedstawił wizję rozwoju hotelu przez przekształcenie pokoi w condominia, podkreślając że podtrzymana zostanie elitarność Waldorf Astorii. - Potencjalny nabywca potrzebował będzie dużo więcej niż tylko pieniędzy, aby zakwalifikować się do zakupu naszego apartamentu – tłumaczył. Condo konwersje historycznych hoteli na Manhatanie stają się coraz częstsze w ostatnich latach (m.in. równie znany Plaza Hotel), ponieważ ich właściciele i deweloperzy przekonują się, że sprzedaż luksusowych apartamentów mieszkaniowych, może być bardziej opłacalna niż bycie hotelarzem, sprzedającym pobyty krótkoterminowe. Analityk banku Morgan Stanley, Thomas Allen, oceniał jeszcze w 2014 roku, gdy Waldorf Astoria należała do Hiltona, bazując na sprzedaży innych luksusowych condo obiektów na Manhatanie, że konwersja tego historycznego hotelu mogłaby przynieść w najlepszym scenariuszu nawet 4 mld dol. przychodów. Chociaż w ostatnim czasie ceny na rynku luksusowych condo spadły z powodu nadwyżki podaży, a liczba umów na apartamenty za 4 i więcej mln dolarów była niższa w pierwszym półroczu o 22 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2015 roku, bo rynek przekroczył szczyt cyklu koniunkturalnego.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *