Mierzyć, czy nie mierzyć?

Autor: Wojciech Liszka. Autor prowadzi firmę doradczą Z-Factor, wcześniej był m.in. dyrektorem sprzedaży i marketingu hotelu Radisson Blu Kraków
W dzisiejszych czasach umiejętność dotarcia do informacji i ich analizy pozwala optymalizować procesy i wygrywać z konkurencją. Temat big data zalewa świat tak samo jak liczba danych i potencjalnych analiz. Gdzie jest granica tego co warto mierzyć, a kiedy analityka przekształca się w „nieefektywnego zjadacza czasu i wydanych pieniędzy”. Co w hotelarstwie można zmierzyć, co koniecznie trzeba, a gdzie nie pomiary, ale doświadczenie i intuicja są gwarantem sukcesu? Jak wybrać odpowiednie zestawy analiz, aby rzeczywiście pomogło to podnosić zyskowność hotelu, a nie stało się kolejną tabelką czy systemem online? Na podstawie panelu dyskusyjnego, jaki firma Z-Factor zorganizowała podczas targów WorldHotel w Warszawie, postanowiłem przeanalizować kwestię mierzenia i pomiarów z hotelarskiego punktu widzenia. Stanowisko pierwsze: Trzeba mierzyć, by wiedzieć! Mierzyć można niemalże wszystko, a przynajmniej wszystko to, co w realnym świecie da się wyrazić liczbami. Również w hotelarstwie mamy wielkie pole do popisu w tej kwestii. W większości działów sprzedaży analizuje się wszystko, co miarodajne, jak wysokość sprzedaży, kierunki zmian, udział różnych firm w ramach segmentów rynku, narodowości grup i gości, zyski, koszty oraz dziesiątki innych wskaźników. System do revenue managementu może zmierzyć poziom osiągnięcia budżetu, pozycję wśród innych podmiotów na rynku, prognozy rynkowe, dystrybucję i inne. Uczestnicy panelu zgadzali się z tym, że powinniśmy mierzyć efektywność własnego biznesu. Innymi słowy – by nie poruszać się na rynku „po omacku”, powinniśmy wiedzieć, czy i jak rosną nasze udziały w danym segmencie, czy zadowalają nas wyniki sprzedaży, jakie mamy przychody netto etc. Podstawowe narzędzia przeznaczone do tego – operacyjne i finansowe, powinny dawać [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *