Prać u siebie czy na zewnątrz?

Autor: Anna Patoleta
Pranie jest jednym z najbardziej niedoszacowanych kosztów prowadzania hotelu, szczególnie przez niedoświadczonych hotelarzy. Tymczasem miesięcznie potrafi ono kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy zł. I dopiero po pewnym czasie w głowie właściciela, czy managera zaczyna pojawiać się pytanie: jak zoptymalizować koszty prania? Podstawowym pytaniem jest, czy prać w swoim obiekcie, czy korzystać z zewnętrznych pralni. I większość hotelarzy odpowiada sobie na to pytanie: na zewnątrz. Bo wyposażenie własnej pralni w odpowiedni sprzęt kosztuje co najmniej kilkadziesiąt tysięcy zł, czasami więcej, a kilogram prania „na mieście” średnio ok. 2,5 zł za kilogram, w zależności od regionu Polski. Do tego coraz powszechniejsza staje się usługa leasingu pościeli (której pranie kosztuje najdrożej, bo jest jej najwięcej) i innych tekstyliów po atrakcyjnych cenach. Własne pranie opłaca się dużym, kilkusetpokojowym hotelom z wysokim średniorocznym obłożeniem, bo wówczas nawet sama logistyka prania – przekazywania, odbierania, reagowania na uwagi gości – jest bardziej skomplikowana. Małą pralnię w postaci jednej pralki, większej lub mniejszej w zależności od wielkości obiektu, mogą też rozważać hotele z segmentu SPA & wellness, które „produkują” wiele ręczników, szlafroków itp., a są to najcięższe tekstylia, więc i najdroższe w praniu. Jednak generalnie hotelarze korzystają z pralni zewnętrznych (choć wbrew pozorom, dużych, przemysłowych pralni, które mogą „przeprać” kilkaset kilogramów dziennie dla klientów z różnych branż, nie jest tak dużo, raptem ok. 50 w całym kraju). Kryteria wyboru pralni zewnętrznej Jeśli hotel nie generuje codziennie kilkuset kilogramów prania bardziej opłaca mu się korzystanie z pralni zewnętrznej. Przy jej wyborze kierując się takimi kryteriami wyboru jak: częstotliwość odbiorów i dostaw pościeli, godziny pracy (działalność w dni świąteczne), jakość prania i maglowania, czas reakcji na niezaplanowane obłożenie oraz stosowana technologia i środki chemiczne, które nie niszczą bielizny hotelowej i gastronomicznej. Korzystanie z pralni zewnętrznej to niższe koszty inwestycji (jednorazowy wydatek na urządzenia pralnicze to co najmniej kilkadziesiąt tysięcy zł) i mediów, a jeśli obiekt działa w większy [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *