Ustalanie wartości początkowej środków trwałych w działalności hotelowej

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży hotelowej korzystają z szeregu środków trwałych niezbędnych dla świadczenia usług hotelowych, jak np. łóżka, szafy, wyposażenie recepcji, gastronomii, odkurzacze i wiele innych. Środki trwałe, po ich wprowadzeniu do ewidencji podatkowej, są amortyzowane, zaś odpisy amortyzacyjne stanowią koszt podatkowy. Prawidłowe ustalenie wartości początkowej środków trwałych ma więc istotne znaczenie dla prawidłowości rozliczeń podatkowych.



Wartość początkową środków trwałych dla celów podatkowych ustala się w zależności od sposobu wejścia w posiadanie danego środka (kupno, otrzymanie w darowiźnie, aport itp.). Podstawowymi parametrami służącymi do określenia wartości początkowej są cena nabycia oraz koszt wytworzenia.

Cena nabycia i koszt wytworzenia

Pod pojęciem „ceny nabycia” należy rozumieć kwotę należną zbywcy, pomniejszoną o odliczany VAT i powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania danego składnika majątkowego do używania. Termin „koszty związane z zakupem” nie został zdefiniowany w przepisach. Ustawa zawiera jedynie przykładowy katalog takich kosztów (np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji oraz uruchomienia programów i systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek i prowizji). Aby jednak uznać dany wydatek za „koszt związany z zakupem” środka trwałego, nie wystarczy istnienie jakiegokolwiek związku wydatku z nabyciem środka trwałego. Związek ten musi być bezpośredni, tzn. wartość początkową środka trwałeg [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest doradcą podatkowym, supervisorem w TPA

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *