Dwa ataki cybernetyczne – wiele hoteli utraciło swoje dane

We wtorek 27 czerwca nastąpił wielki cyberatak na europejskie firmy z wykorzystaniem wirusa typu ransomware. Jego ofiarą padły firmy w wielu krajach, a najwięcej na Ukrainie, w Danii, Wlk. Brytanii i Holandii. Jednocześnie prawie w tym samym czasie na stronie internetowej GIODO pojawiło się ostrzeżenie o ataku przeprowadzonym na konkretną grupę zawodową. Do wielu kancelarii prawnych został wysłany mail z fałszywego adresu kanelaria@giodo.gov.pl także zawierający wirusa typu ransomware.



Było to pierwsze tego typu działanie w Polsce ukierunkowane na wybraną grupę zawodową. Gdyby taki atak skierowany do branży hotelowej przeprowadzono z adresu mailowego naśladującego powszechnie znane i używane przez hotelarzy portale rezerwacyjne, np. Booking.com, HRS czy podobny, liczbę hoteli, które utraciłyby swoje dane, można by liczyć w setkach lub nawet w tysiącach.

Ransomware atakuje przez plik z załącznika albo wskazany w mailu link

Wirus typu ransomware przeważnie wprowadzany jest do systemu przez pobrany plik znajdujący się w załączniku maila lub we wskazanym w mailu linku. Pojawia się zwykle z fałszywymi wiadomościami przesłanymi przez pocztę elektroniczną. Nagłówki takich wiadomości mają za zadanie wzbudzić zaufanie do ich nadawcy i przekonać odbiorcę do otworzenia załącznika lub kliknięcia w załączony link. Może być to mail o nadanej przesyłce kurierskiej (Poczta Polska, DHL), informacja o nieopłaconej fakturze od operatora telekomunikacyjnego, wiadomość z banku o zablokowanym koncie, informacja bądź zapytanie ze strony internetowej hotelu wraz z wklejonym linkiem lub, jak w wypadku GIODO, zawiadomienie o rozpoczęciu kontroli. Innym sposobem zainfekowania komputerów może być luka w oprogramowaniu systemowym, które nie jest na bieżąco aktualizowane lub nie jest już wspierane przez Microsoft (Windows XP). W ostatnio zauważonych przypadkach zaatakowany zostaje nie tylko komputer [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Maciej Kopeć, ekspert do spraw ochrony danych osobowych w branży hotelarskiej, odowhotelu.pl

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *