Eko nie musi być drogie i trudne

Idea bycia eko to już nie tylko dobra wola hotelarza, ale standard, którego goście wymagają. Dotyczy to w szczególności inwestycji w rejonach wypoczynkowych, atrakcyjnych pod względem krajobrazu i środowiska naturalnego. Gość przyjeżdża tam odpocząć, jeśli więc infrastruktura hotelowa i jej eksploatacja kłócą się z otoczeniem, więcej nie wróci.



Mimo tej świadomości ekologia wciąż kojarzy się z czymś skomplikowanym i uciążliwym. Nie ma też instytucji, która działałaby na rzecz branży hotelarskiej i ułatwiała wprowadzanie rozwiązań czy pozyskiwanie na nie funduszy. Z pewnością dla dobrego managera hotelu nie będzie to trudne zadanie, tym bardziej że część zmian nie wymaga dużego zaangażowania i nie powoduje dodatkowych kosztów. Co więcej, wiele z nich przynosi spore oszczędności, szczególnie w kosztach eksploatacji hotelu.

Oszczędzanie energii jest eko

Największym kosztem prowadzenia hotelu (po kosztach pracowniczych) jest energia. I jednocześnie najłatwiejszym do uzyskania oszczędności, dzięki pozyskiwaniu jej z alternatywnych źródeł. Najwięcej energii pochłania ogrzewanie obiektu, a następnie podgrzewanie wody, oświetlenie i działanie wszelkiego rodzaju sprzętów zasilanych z gniazdka. Jeśli inwestuje się w nowy hotel, oszczędności należy szukać już na etapie projektu. Wybierając materiały budowlane, trzeba przykładać szczególną wagę do ich energooszczędności, np. wybierać okna szczelne i dbać o odpowiednią izolację dachu. Można zastosować technologie ścian szklanych wielowarstwowych, co ważne – ulokowanych po południowej stronie hotelu, dzięki czemu można też maksymalnie wykorzystać światło dzienne. Jeśli na tym etapie inwestor przyłoży się do ocieplenia hotelu, odczuje to w przyszłości w niższych rachunkach za energię. Z promieni słonecznych można pozyskiwać energię na różne sposoby, np. na ścianach budynku zainstalować pionowe moduły fotowoltaiczne. Jeśli zachodzi obawa, że nie będą dobrze wyglądać na fasadzie budynku, można zainstalować na dachach pola ogniw fotowoltaicznych z kolektorami słonecznymi. Chociaż będzie to strata dla aranżacji hotelu, bo na dachu lepiej zaplanować dostępną dla gości strefę zieloną. Panele można również zastosować w latarniach w hotelowym ogrodzie – zamontowane w górnej części latarni absorbują promienie słoneczne i zamieniają je w prąd elektryczny magazynowany w akumulatorz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Izabella Fluder-Wiąk. Autorka jest właścicielem i architektem w firmie FØB!a design

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *