Zakaz konkurencji, czyli jak zabezpieczyć tajemnice hotelu

Osoby zarządzające niejednokrotnie dysponują informacjami podstawowymi dla działania hotelu lub nawet sieci hoteli, np. o polityce udzielania rabatów, kampaniach marketingowych, pozyskiwaniu klientów korporacyjnych czy wynegocjowanych cenach na dostawę produktów. Ochrona tego typu informacji sprowadza się często jedynie do wskazanej w umowie o pracę klauzuli o zachowaniu poufności.



Można jednak zrobić więcej – instytucją przewidzianą przez prawo pracy dla ochrony informacji wrażliwych związanych z działalnością pracodawcy jest zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji w czasie trwania stosunku pracy

Zgodnie z przepisami, hotel ma prawo zawrzeć z pracownikiem umowę, na mocy której pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec tego hotelu ani też świadczyć pracy na podstawie stosunku pracy lub na jakiejkolwiek innej na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Kodeks pracy, posługując się w art. 1011 § 1 pojęciem „działalność konkurencyjna”, nie definiuje go. W konsekwencji szczegóły zakresu zakazu konkurencji zostały pozostawione stronom umowy (pracodawcy i pracownikowi) z uwzględnieniem kryterium przedmiotu prowadzonej przez pracodawcę działalności. W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjmuje się, że konkurencyjną działalnością jest aktywność przejawiana w tym samym lub takim samym zakresie przedmiotowym i skierowana do tego samego kręgu odbiorców, pokrywająca się – chociażby częściowo – z zakresem działalności podstawowej lub ubocznej pracodawcy. Konkurencja to rywalizacja, współzawodnictwo między podmiotami lub osobami zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu. Zajmowanie się interesami konkurencyjnymi jest więc równoznaczne z działaniem podejmowanym w celach zarobkowych lub udziałem w przedsięwzięciach bądź transakcjach handlowych, których skutki odnoszą się (lub mogą się odnieść), chociażby częściowo, do tego samego kręgu odbiorców. Oznacza to, że zakaz może zarówno odnosić się do faktycznie prowadzonej lub zaplanowanej (potencjalnej) działalności pracodawcy, jak i wykraczać poza tę działalność w sytuacji, gdy interesom pracodawcy zagraża działalność pracownika związana z produkcją dóbr lub świadczeniem usług zbliżonych do działalności pracodawcy, które mogą je zastąpić (wyrok Sądu Najwyższego z 24 październ [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jakub Michalski jest adwokatem, a dr Wojciech Ostaszewski radcą prawnym w OMLegal, Kancelaria Adwokacko-Radcowska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *