Ochrona danych osobowych dotyczy także hotelowego SPA

Ustawa o ochronie danych osobowych obowiązuje wszystkie podmioty, które zbierają i przetwarzają dane osób fizycznych. Obowiązuje ona również, a nawet szczególnie, hotelowe SPA. Ze względu na specyfikę zbieranych informacji, które dotyczą stanu zdrowia gości, są to dane wrażliwe, podlegające szczególnej ochronie. Kary za naruszenie ustawy o ochronie danych są dotkliwe, a za naruszenie danych wrażliwych bardzo dotkliwe, dlatego trzeba wiedzieć, na jakie wymogi formalne należy szczególnie zwracać uwagę podczas ich zbierania i przetwarzania w SPA.



Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. definiuje dane osobowe jako „wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, której tożsamość można określić pośrednio lub bezpośrednio”. Reguluje ona zasady przetwarzania, zabezpieczenia, rejestracji i przekazywania danych osobowych oraz określa kompetencje generalnego inspektora ochrony danych osobowych (GIODO), a także prawa osób fizycznych, których dane są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych. GIODO dzieli dane osobowe na dwie grupy. Pierwsza to dane zwykłe, na które składają się takie informacje, jak np. imię, nazwisko, adres zamieszkania, telefon, PESEL, adres poczty elektronicznej. Wiele osób podaje je przy różnych okazjach, jednak nie zwalnia to firmy, która gromadzi dane, z obowiązku odpowiedniego ich zabezpieczenia. Drugą grupą są dane wrażliwe, nazywane też danymi sensytywnymi. Zgodnie z ustawą, zbiorem danych wrażliwych, oprócz np. informacji o przekonaniach politycznych czy religijnych, są też dane o stanie zdrowia, a te zawsze są (powinny być) zbierane przed zabiegiem w SPA.

Formularz zostawiany w gabinecie

Jak to dokładnie wygląda? Przed zabiegiem przeprowadza się wywiad na temat stanu zdrowia gościa SPA w celu wyeliminowania ewentualnych przeciwwskazań do jego wykonania. Dane te najczęściej gość wpisuje sam do formularza, który trafia do pracownika SPA. Zazwyczaj goście pytani są o alergie, stany zapalane skóry, ale także o choroby, które mogą się nasilić po zabiegu. Taki wywiad ma na celu nie tylko wykluczenie przeciwwskazań, ale także ochronę hotelowego SPA przed ewentualnymi roszczeniami ze strony gościa, jeśli będzie sądził, że po zabiegu jego stan zdrowia się pogorszył. W formularzu musi się znaleźć klauzula o zgodzie na podanie danych o stanie zdrowia, poświadczona własnoręcznym podpisem gościa, dlatego właśnie najczęściej odbywa się to w formie papierowej, a nie elektronicznej. Wypełniona ankie [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Anita Bajdalska jest certyfied SPA supervisorem ISPA

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *