5 poprzednich lat – cała epoka

Tylko 5 lat minęło od poprzedniego okrągłego jubileuszu – 50-lecia „Hotelarza”, a na rynku wydarzyło się w tym czasie niemal tyle, co w ciągu wcześniejszych 50 lat. Otwarto ok. 500 hoteli, liczba gości korzystających z hoteli zwiększyła się z 13 mln do 20 mln, na rynku pojawiło się kilkanaście nowych globalnych marek, w siłę urośli polscy operatorzy i sieci, najlepsze hotele były sprzedawane po kilkadziesiąt milionów euro, Orbis z lokalnej sieci stał się największym graczem w regionie. To było 5 najlepszych lat w historii polskiego hotelarstwa. Które marki rozwijały się w tym czasie najszybciej, jakie otwarto najciekawsze hotele, jakie najważniejsze wydarzenia i zjawiska odnotowano na polskim rynku hotelarskim?



IBIS STYLES

Pierwszy obiekt pod tą ekonomiczną marką AccorHotels otwarto w 2012 r. Dziś działa pod nią już osiem hoteli z ponad 800 pokojami. A w przygotowaniu jest ok. 10 kolejnych, w tym cztery w Warszawie. To jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się marek na polskim rynku obok Hamptona by Hilton. I mimo że sieciowa, to też jedna z najbardziej oryginalnych, gdyż pomysł na nią opiera się na tym, że każdy obiekt ma swój motyw przewodni, który przejawia się w całym projekcie wnętrz. Dzięki temu powstają tak ciekawe hotele, jak np. ibis Styles we Wrocławiu, oparty na odwołaniach do „Alicji w Krainie Czarów” (w 2014 r. zajął drugie miejsce wśród ponad 100 zgłoszonych obiektów w naszym konkursie Hotel z Pomysłem), w Białymstoku, którego projekt był zainspirowany bogactwem naturalnych zasobów Podlasia i wielu gatunków ptaków występujących w regionie, w Nowym Sączu, gdzie motywem jest alchemia, w Gnieźnie – początki polskiego państwa, czy w Grudziądzu – opowieść o rycerzach i księżniczkach.

HAMPTON BY HILTON



Ekonomiczny brand z portfolio sieci Hilton Worldwide zadebiutował na polskim rynku w 2012 r., a obecnie działa pod nim już siedem hoteli (wliczając w to otwierany w październiku Hampton w Gdańsku Oliwie) z tysiącem pokoi. Powstaje ok. 10 kolejnych – od Warszawy przez Łódź, Gdańsk, Poznań po Kalisz i Oświęcim. To najszybciej rozwijająca się marka Hiltona i jedna z najszybciej rozwijających się w Polsce marek hotelarskich obok ibisa Styles. Atrakcyjna dla inwestorów, gdyż pasuje do każdej lokalizacji: i centrów dużych miast, i ich obrzeży, i mniejszych miejscowości, ze stosunkowo niskimi jak na amerykańską markę kosztami franczyzy i precyzyjnie określonymi kosztami budowy według zestandaryzowanego prototypu. Fakt, że dwa najdynamiczniejsze brandy w Polsce w ostatnich latach to franczyzowe marki ekonomiczne, pokazuje też, jak zmienił się rynek inwestorów hotelarskich. Uruchomienie hotelu pod globalną marką stało się dostępne dla lokalnych inwestorów średniej wielkości.

DOUBLETREE BY HILTON

Pod marką DoubleTree by Hilton, pod którą pierwszy hotel otwarto w 2013 r., działają obecnie cztery obiekty w czterech największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Łodzi i Wrocławiu z blisko tysiącem pokoi. I każdy z tych hoteli jest jednym z najważniejszych graczy na swoim rynku miejskim lub w swoim segmencie konferencyjnym. DoubleTree w Łodzi, który powstał na terenie dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych, odwołuje się do filmowej historii miejsca i jednocześnie dysponuje przestrzenią konferencyjno-wystawienniczą w dawnych halach WFF o powierzchni 4,5 tys. m kw. Hotel w warszawskim Wawrze oferuje największe w regionie hotelowe centrum konferencyjne o pow. 5 tys. m kw. (i jest też bazą noclegową reprezentacji w piłce nożnej, dzięki czemu jest szerzej rozpoznawalny). DoubleTree w Krakowie dysponuje z kolei największym centrum konferencyjnym w mieście, a hotel we Wrocławiu zlokalizowany jest w futurystycznym, owalnym kompleksie OVO. Trochę niepostrzeżenie DoubleTree by Hilton został liderem rozwoju w kategorii upscale.



PURO HOTELS

Marka zadebiutowała wprawdzie jeszcze w 2011 r., otwierając swój hotel we Wrocławiu, ale w ostatnim 5-leciu dynamicznie się rozwinęła, stając się wyznacznikiem nowoczesnych trendów w polskim hotelarstwie. W tym czasie otwarto hotele w Krakowie, Poznaniu i Gdańsku (który w tym roku powiększono ponad dwukrotnie), dzięki czemu pod marką Puro działa już ok. 600 pokoi, oraz rozpoczęto kolejne inwestycje w Warszawie, Krakowie i Łodzi z 500 pokojami. Otwarcie każdego hotelu Puro jest wydarzeniem na rynku i każdy z nich przyciąga tłumy gości swoim oryginalnym designem, rozwiązaniami technologicznymi, nieformalną atmosferą i serwisem. Docenia to cała branża hotelarska, o czym świadczą tytułu Hotelu z Pomysłem 2012 i 2015 dla obiektów we Wrocławiu i Gdańsku oraz miejsce na podium dla Puro Poznań w edycji 2014. Jednocześnie jest to marka, która cały czas się rozwija i ewoluuje. Co warto podkreślić – polska marka, bo działająca tylko na naszym rynku, ale zapewne odniosłaby sukces na każdym rynku zachodnim, na którym by się pojawiła.



INDIGO

Choć ta butikowa marka sieci IHG pojawiła się w Polsce dopiero w ubiegłym roku, otwierając zaledwie 56-pokojowy hotel w Krakowie, a w tym roku pojawił się drugi, 60-pokojowy w Warszawie, to wprowadziła nową jakość na polskim rynku. Potwierdziło to profesjonalne jury naszego konkursu Hotel z Pomysłem 2016, które przyznało mu tytuł dla najlepszego hotelu (w pokonanym polu zostawił takie hotele jak Zamek Biskupi, Mercure Kraków czy Przystań w Olsztynie). Zgodnie z założeniami marki, każdy hotel Indigo jest inny, dopasowany do sąsiedztwa, w którym powstaje, a jego wystrój inspirowany jest lokalną kulturą, charakterem i historią okolicy. W pełni realizuje to założenie hotel w Krakowie, który powstał w sąsiedztwie ASP i w związku z tym w niebanalnej formie nawiązywał do historii polskiego malarstwa. Równ [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *