Strategia ustalania i zarządzania ceną w SPA

Autor: Anita Bajdalska. Autorka posiada tytuł Certified SPA Supervisor ISPA, prowadzi firmę Manager SPA
Branża wellness & SPA to przemysł, który generuje roczne obroty na świecie sięgające bilionów dolarów. Czy zatem przekłada się to na sukces finansowy hotelowego SPA? To zależy od umiejętności zarządzania ceną za oferowane usługi. Cena musi pokryć koszty jednostkowe wykonanej usługi, ale również gwarantować zysk, który będzie satysfakcjonował i dawał szanse na rozwój. Strategia cenowa to ważny element w praktyce zarządzania, którego trzeba się nauczyć i stale analizować. Na wartość danej usługi w hotelowym SPA składa się wiele czynników, ale w dużym skrócie można powiedzieć, że jest to suma poniesionych kosztów jej wykonania, zysku oraz uzyskania środków na dalsze inwestycje w rozwój oferty. Jak zatem ustalić cenę za usługę, aby była rentowna, uwzględniając wszystkie te elementy? Dobre samopoczucie i atrakcyjny wygląd są dzisiaj w cenie. W przełożeniu na hotelowe SPA ta cena musi być odzwierciedleniem wartości, jaką otrzymuje gość, i być akceptowana przez potencjalnych nabywców. Powinna opierać się trzech filarach, nazywanych trójnogiem cenowym, na który składają się: koszty wytworzenia jednostkowej usługi, popyt na nią oraz działania konkurencji. Koszt wykonania usługi Podstawowym elementem ceny jest koszt wykonania usługi, który musi zostać dobrze wyliczony, aby nie dopłacać do zabiegów, co niestety czasami się zdarza, zwłaszcza kiedy przygotowywane są promocje cenowe. Weźmy za przykład popularne akcje, w których miasta i hotele promują się za 50 proc. ceny, a często w tej cenie oferowane są także usługi w hotelowych SPA. Tymczasem zabieg kosmetyczny za 50 proc. może nie rekompensować kosztów jego wykonania, jeśli nie weźmie się pod uwagę kalkulacji cenowej. Ta, skądinąd bardzo dobra inicjatywa nie zawsze sprawdza się w usługach SPA, ponieważ przy tak drastycznej obniżce ceny nie da się osiągnąć progu rentowności. Strategia kosztowa w ustalaniu cen ma zasadnicze znaczenie, zwłaszcza w usługach wellness. W przeciwieństwie do usług noclegowych nie można mówić o efekcie skali, ponieważ w tego typu usługach pracuje się jeden na jeden, czyli jeden terapeuta może wykonywać usługę wyłącznie u jednego gościa. Są oczywiście także zabiegi, które wykonuje się grupowo, np. kąpiele lub zabiegi fizykalne, ale typowe zabiegi wellness wykonywane są zawsze przez jednego pracownika SPA dla jednego gościa. To ma swoje odzwierciedlenie także w cenie za taką us [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *