Jak zaprojektować pokój hotelowy?

To pytanie zadaję sobie za każdym razem, kiedy siadam nad pustą kartką papieru, rozpoczynając przygodę z budowaniem hotelu. Wciąż wierzę, że przyjdzie taki dzień, gdy naszkicuję typowy rzut pokoju, który zrewolucjonizuje rynek hotelarski. Dotychczas to mi się nie udało, a wszystkie szkice, zataczając koło, wracają do typowego układu prostokąta z łazienką w rogu, wejściem obok, korytarzem i częścią mieszkalną w rzucie zbliżonym do kwadratu z oknem na przeciwległej ścianie. Zapewne dzieje się tak, gdyż jest to rozwiązanie optymalne (dla minimalnej powierzchni użytkowej) i marzenia o zmianie tego układu pozostaną w sferze wierzeń architektów. Wiemy zatem, że rzutu pokoju nie ma sensu wywracać do góry nogami, tak więc należy się skupić na detalu i wystroju, który w tym wypadku powinien być dostosowany do ducha miejsca i jednocześnie być „dizajnem użytkowym”, powtórzę – użytkowym, czyli nastawionym na gościa i jego potrzeby, a nie pomnikiem szalonego artysty. Cokolwiek by wymyślić, jakiekolwiek kolory i pomysły zastosować, jeżeli w pokoju nie będzie wygodnego materaca i ergonomicznej łazienki, to niewyspany gość, zirytowany poranną toaletą wystawi hotelowi odpowiednią opinię, na którymś z licznych portali. Wiemy więc też, a przynajmniej powinniśmy wiedzieć, że materac i łazienka to podstawa, ale to za mało, by wyryć w głowie gościa nazwę hotelu. Co zrobić, by nasz pokój typu standard był wyjątkowym i poprawnie zaprojektowanym miejscem do odpoczynku? Od powierzchni pokoju do wieszaków Częstym błędem jest zapominanie o przepisach kategoryzacyjnych, co może się skończyć fatalnie, gdy trafimy na skrupulatnego inspektora podczas nadawania gwiazdek. Taka np. powierzchnia użytkowa pokoju. W czterech gwiazdkach musi ona wynosić minimum 16 m kw. dla pokoju dwuosobowego (12 m kw. w pokoju jednoosobowym). Ale jak ją mierzyć? Czego ten wymóg dokładnie dotyczy? Jeżeli budujemy hotel konferencyjny, gdzie gość spędzi jedną, góra dwie noce, to powierzchnia użytkowa powinna być maksymalnie zoptymalizowana (każdy metr w budowie kosztuje 4-6 tys. zł), zatem wyciskamy z jednostki mieszkalnej co się da. Warto zadzwonić do urzędu marszałkowskiego właściwego dla lokalizacji hotelu (bo przyznanie gwiazdek to decyzja administracyjna wydawana przez marszałka województwa) i porozmawiać z odpowiednim urzędnikiem, jak będzie interpretować dany przepis. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *